מבנה השוק הסיטונאי בחברון
מבנה השוק הסיטונאי בחברוןצילום: דוד וילדר

עשרות אלפי יהודים יגיע בעוד כשבועיים להתארח בחברון לרגל שבת ''חיי שרה'' שבה קוראים על רכישת מערת המכפלה על ידי אברהם אבינו.

ביישוב היהודי מצפים לקבל ''מתנה'' מראש הממשלה בנימין נתניהו לקראת השבת החגיגית: אור ירוק לקידום הבנייה במתחם השוק הסיטונאי בעיר שנרכש על ידי יהודים ומוחזק כיום על ידי ראש העיר הפלסטיני של חברון, רוצח משוחרר.

מתחם השוק נבזז לפני 90 שנה במאורעות תרפ''ט. היהודים שנסו על נפשם השאירו אחריהם נכסים רבים. הירדנים שכבשו את האזור עשרים שנה מאוחר יותר, השכירו אותו לעיריית חברון למטרת הקמת שוק סיטונאי, שאכן הוקם ופעל בשטחו.

עם שחרור העיר חברון ב-1967 חזרה השליטה בחברון לידי ישראל, באמצעות הממשל הצבאי שקיים עד היום. כל הנכסים שהיו ברשות האפוטרופוס הירדני הועברו לממונה מטעם הממשל הצבאי. השוק הסיטונאי לא הוחזר למתיישבים היהודים בחברון, בהתאם לתפיסה המשפטית של דיירות מוגנת.

לפני כשנה, ב-1 בנובמבר 2018, אירעה פריצת דרך משפטית כשהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אישר את העברת השוק לידיים יהודיות.

אף על חוות הדעת המשמעותית של מנדלבליט, ראש הממשלה בנימין נתניהו שאחראי על הממשל הצבאי באיו"ש נמנע מלשגר מכתב לראש העיר חברון הפלסטיני ולהודיע לו על סיום תקופת הדיירות המוגנת.

נתניהו העביר את הנושא לטיפול המועצה לביטחון לאומי, ונכון להיום ראש הממשלה עדיין מסרב לבצע את המהלך שיאפשר בנייה יהודית במתחם השוק הסיטונאי.

כאמור, לקראת שבת ''חיי שרה'' מצפים תושבי חברון לקבל בחזרה לידיהם את המבנה הגדול שנבזז בראשונה על ידי פורעי תרפ"ט הערבים, ומאז הוא עומד שומם מיישוב יהודי.