גם אחרי היציאה לפנסיה צריך לתכנן היכן להשקיע את הכסף ואיך
גם אחרי היציאה לפנסיה צריך לתכנן היכן להשקיע את הכסף ואיךאיור: יוסי שחר

"לאורך השנים האחרונות עומדת לנגד עיניי תמיד התמונה של קרוב משפחה שהיה מבוסס מאוד כלכלית כל חייו וגם לאחר פרישתו. הוא האריך ימים, ובערוב ימיו חי בעוני מקצבת ביטוח לאומי בלבד מכיוון שפשוט נגמר לו הכסף". את המשפט הכואב הזה שמעתי מאדם שעומד לקראת פרישה, והוא מבטא בעוצמה את החשיבות הגדולה של היערכות נבונה לקראת פרישה לפנסיה ולקיחת אחריות אישית על שלב כה חשוב ומהותי בחיים.

תוחלת החיים מתארכת, ובשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבות של היערכות נכונה. אם בעבר פורשים ידעו כי עליהם לטפל בסוגיות המס בפרישה, הרי שכיום כבר ברור לכולם כי בעת הפרישה יש לבצע החלטות מושכלות הן בהיבטי מיסוי והן בהיבט של תכנון והשקעת הכספים בצורה נבונה כדי שתוכלו לממש את החלומות והרצונות בשלב הפרישה מבלי לחשוש שהכסף ייגמר מוקדם מדי.

פורשים רבים מגיעים לפרישה עם כספים בקופות גמל שונות, כספי מענקים (כגון ימי מחלה) וגם נכסים פרטיים כגון דירה מושכרת או כסף בבנק, ומתלבטים איך לפעול ומה עליהם לעשות.

סדר הפעולות הנכון הוא עשיית סדר במידע ובנתונים, מיפוי המקורות הקיימים לפורש ומשפחתו, גיבוש תוכנית פעולה פיננסית אשר נובעת מהמאפיינים הייחודים לכל אחד מהמקורות, יישום התוכנית מול חברות הביטוח השונות ומול מס הכנסה וניהול השקעות איכותי ויעיל. לאחר כל אלה, אפשר ליהנות מהפרישה בנחת וכעת נשאר רק לבצע מעקב לאורך השנים ולוודא שהכול כשורה.

חשוב לציין שתכנון מיטבי מתחיל בשאלה שכמעט אינה נשאלת, והיא מה הן המטרות הכלכליות של בני הזוג. מטרות אלו יכולות להיות למשל רכישת רכב כל כמה שנים, טיולים בחו"ל בכל שנה, עזרה כלכלית לילדים לרכישת דירה ואפילו טיפול שיניים מורכב. כל אלה עולים כסף רב וחשוב להגדיר את הדברים מראש.

פעמים רבות הגדרת המטרות יכולה לשנות את מקורות הכסף הייעודים למימוש. אצל האחד הגדרת המטרות תגרום לפדיון של כספי הפיצויים, ואצל השני הפיצויים יהיו מיועדים לקצבה חודשית. אצל השלישית כספי תגמולים קצבתיים (כספים שהופקדו בקופות אחרי שנת 2008) יהיו מיועדים לקצבה חודשית, ואצל הרביעית הם ישמשו לירושה לילדיה. אצל מישהי אחרת הם יהיו מיועדים להיוון (מעין משיכה) על חשבון תקרת ההון הפטורה. הגדרת המטרות חשובה מאוד.

כפי שמובן מהדוגמאות שהבאנו, ניתן להשפיע על המצב הפיננסי אחרי הפרישה, וקבלת ההחלטות בנקודת הזמן הזאת תשפיע שנים ארוכות קדימה ולעיתים אפילו על הדור הבא. תכנון נכון חוסך עשרות ומאות אלפי שקלים במס, והגדרת היעדים מאפשרת גם לתעדף את ההוצאות וגם להשקיע כספים. יש לבחון האם הכסף צריך להיות נזיל וברמת סיכון נמוכה מאוד, או שהכסף מיועד להורשה, ואז אפשר לשקול השקעה ברמת סיכון גבוה יותר.

בספר משלי נאמר: "בחוכמה ייבנה בית ובתבונה יתכונן". תכנון פרישה נכון משפיע על הפורש ועל כל משפחתו לאורך שנים. לכן מתכננים פרישה, בתבונה.

נעה הכהן

מתכננת פיננסית, CFP

***

לשאלות ומכתבים למדור: [email protected]