טקס קריאת שם הרחוב על שם הרב טואף
טקס קריאת שם הרחוב על שם הרב טואףצילום: באדיבות הקהילה היהודית ברומא

הרחוב המרכזי שליד בית הכנסת הגדול ברומא נקרא בטקס חגיגי על שמו של רבה של רומא במשך יובל שנים, הרב אליהו טואף זצ"ל, שנפטר לפני כחמש שנים, כשבוע לפני יום הולדתו המאה.

הרב טואף מונה בשנת 1951 לרבה של רומא ושימש בתפקיד זה יובל שנים עד שפרש. בשנותיו הרבות נחשב לסמכות התורנית הבכירה בקרב יהודי איטליה.

במהלך טקס קריאת הרחוב על שמו אמר רבה של רומא וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב שמואל די סייני, "כמה סמלי ומכובד לקרא את הדרך העולה בית ה' ע"ש מי ששיקם את הקהילה היהודית העתיקה והתווה דרך בהקמת מערכת החינוך והמלחמה בהתבוללות".

הרב די סייני הוסיף, "דרכו הייחודית בניהול הקהילה העתיקה הזו ובקירוב רחוקים היא הדרך הסלולה לנו מדור ודור ולה השפעה מרחיקת דרך. אנו מעריכים את המחווה ההיסטורית, יש לומר, של קריאת שם הרחוב של בית הכנסת ע"ש הרב אבל מה שהכי חשוב זו הדרך לבית הכנסת שאנחנו פועלים שרבים יבואו בה שלוש פעמים ביום".

עוד אמר הרב, "אלף שנים נקראו רחובות רומא ע"ש האפיפיורים השונים ואישי ציבור רבים והצעד הזה של קריאת שם רחוב מרכזי בעיר ע"ש רב מתפרש בעולם כולו כמי שמבקשים לייצר ולמעשה מייצרים אוירה אחרת ברחובות רומא עם השפעה נרחבת על רומא בפרט ואירופה בכלל".

נשיא 'ועידת רבני אירופה', הרב פנחס גולדשמידט, נאם אף הוא בטקס ואמר, "בין רומא לירושלים ניטש מאבק רוחני עתיק יומין. בסמטאות העיר הזו צעדו הגולים. העובדה שבין הרחובות שנקראו לימים על שם אפיפיורים החליטה העיריה להנציח רב ובעיר שבה מתנוססת על שער טיטוס הכתובת 'יהודה המושפלת' מקדישה העירייה רשמית את הדרך ל'שער לד', זו בהחלט מחווה מרנינה".

הרב גולדשמידט הוסיף, "בתקופה ששנאת ישראל מרימה ראש ברחבי היבשת. וכאשר נשיא הפרלמנט האירופי שהוא איטלקי מתחייב להגנת היהודים וחופש הדת זה מצביע כמו קריאת הרחוב על שם רב, שאירופה טרם איבדה את נאורותה והיא חייבת להתלכד כדי לרוצץ את ראש הנחש האנטישמי שיצא ממאורתו ומנסה להכיש. ראוי ששמו של הרב טואף יתנוסס ברחובות רומא. הרב שהיה האחראי לשיקום שארית הפליטה של יהודי איטליה, ביסוסה וחיזוקה. גם אנו ב'ועידת רבני אירופה' מעניקים מידי שנה פרס למנהיגות יהודית ע"ש הרב זצ"ל שהיה חבר נשיאות הועידה".

ראש העיר רומא, וירג'יניה ראג'י אמרה בטקס, "זהו יום היסטורי לא רק לקהילה היהודית אלא לכל העיר. הרב טואף הותיר חותם בל יימחה בהיסטוריה שלנו. דוגמא ומופת שהשפיעה על כולנו. המחווה הסמלית של הקדשת רחוב ע"ש הרב נועדה להדגיש את הקשר בין רומא לקהילה היהודית שלה".

הרב אליהו טואף היה בנו של הרב שבתי טואף ששימש כרב ראשי של ליוורנו עד שנות השישים. הוא למד בבית המדרש לרבנים בליוורנו והיה רב באנקונה וויניציה. משנת 1951 במשך חמישים שנה, שימש כרבה הראשי של רומא. הרב טואף החייה את הקהילה היהודית ברומא אחר השואה לצד המלחמה נגד ההתבוללות הגוברת. הוא היה גם אישיות מוכרת ומכובדת ונערץ בציבור הכללי והמנהיגות הפוליטית והדתית.

בשנות הכיבוש הגרמני נטל חלק בפעולות הפרטיזנים באזור הרי ורסליה והציל את הקהילה. הרב טואף נתפס על ידי הנאצים, וסיפר לימים כי הם דנו אותו למוות באמצעות כיתת יורים. הוא נדרש לחפור את קברו שלו בטרם יוצא להורג, אך בסופו של דבר הצליח להימלט. עם סיום המלחמה, הפך הרב טואף לרבה של הקהילה היהודית העתיקה ברומא והיה, כאמור, אחראי לשיקום שארית הפליטה של יהודי איטליה באותם הימים, וביסוסה וחיזוקה של הקהילה, בין היתר באמצעות הקמת מערכת חינוך יהודית. הרב שהיה נערץ על יהודים ושאינם, נטמן בעיר ליוורנו שבטוסקנה לצד אביו. בין מספידיו היה גם ראש ממשלת איטליה, מתאו רנזי.