אדמת השוק הסיטונאי בחברון
אדמת השוק הסיטונאי בחברוןצילום: הישוב היהודי בחברון

חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי מש"ס הגיש שאילתה לממשלה ובה הוא מבקש לדעת מדוע לא יכריז ראש הממשלה על השבת השוק היהודי בחברון לידיים יהודיות ומדוע לא תחל במקום תנופת בנייה.

בשיחה עמו מסביר ח"כ מלכיאלי את המניע להגשת השאילתה שככל הנראה תופנה לשר הביטחון, הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"בהלכה כתוב המוציא מחברו עליו הראיה", אומר מלכיאלי המזכיר כי אין כל ספק בדבר שייכותו של המקום ליהודי חברון. "סיפור קרקעות השוק הוא שלכל הדעות היהודים בעלי המקום, חלק נרצחו וחלק ברחו. משום מה המדינה סגרה את המקום. יש חוות דעת של היועמ"ש של משרד הביטחון שאין מניעה להחזיר את המקום לידיים יהודיות", הוא מזכיר ומוסיף: "יש ביקוש רב לגור במקום, אז למה לא לפתוח אותו?".

בפנייתו לממשלה מזכיר חבר הכנסת מלכיאלי גם את סוגיית הנגשת מערת המכפלה לנכים וקשי תנועה. לדבריו לא ברור איך קורה שתחת ממשלת ימין נראה שדווקא חברון יוצאת מהשיח הציבורי ומצבם העגום של התשתיות במקום מוקפא. "אין שום סיבה שהמקום לא ייפתח לבנייה של 3 עד 5 קומות ומקום מסחר. אני רוצה תשובה מהממשלה למה זה לא קורה".

"הייתי מצפה מראש הממשלה להצהיר לפני שבת חברון שהולכים על מהלך כזה", דברי מלכיאלי. על שאלת החשש שהחלטה כזו תעורר הסלמה במצב הביטחוני הרגיש בחברון, הוא משיב: "כוחות הביטחון יודעים להתמודד עם הבעיות. אם הרמטכ"ל יגיד שיש בעיה אז צריך שאלת רב, אב 7לערבים ממילא אין גישה לשם, מדינת ישראל היא הריבון שם ואנחנו צריכים לממש את הריבונות שלנו בחברון".

לזאת הוא מוסיף מזכיר כי לערביי חברון אין צורך בתירוץ כזה או אחר על מנת להסלים את המתח. "תמיד הם מנסים לחבל ולהרוג. כל מה שאנחנו עושים זו סיבה עבורם להסלמה".

ומה באשר לעצם עובדת היותו חבר קואליציה, האם יתכן וראש הממשלה יבקש ממנו להסיר את השאילתא על מנת שלא להביך אותו? מלכיאלי אינו חושש. "אני אמנם חבר קואליציה אבל יש דברים שמפריעים לי ואני רוצה לקבל תשובות", הוא אומר ומזכיר כי גם חברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד הצטרפה להעלאת הסוגיה לדיון הציבורי.