ריאות
ריאותצילום: istock

מחלת ה-COPD היא גורם התמותה השלישי בגודלו בעולם. מרבית החולים אינם מאובחנים היטב ולא מקבלים מענה טיפולי נכון.

מהלך חדש של מכבי שירותי בריאות לקידום הטיפול בחולי COPD באמצעות הרחבת אפשרויות הטיפול של רופאי המשפחה מהווה בשורה של ממש עבור חולים רבים.

COPD היא מחלה חסימתית כרונית בדרכי האוויר, הנגרמת בשל פגיעה ארוכת טווח בריאות, בעיקר כתוצאה מעישון. בישראל כ-400 אלף חולים, אך כ-80% מהם כלל לא מודעים למחלתם.

אחת הסיבות לכך היא שרוב המעשנים, שכאמור מהווים את עיקר החולים, נהנים מהעישון, מרגישים במשך רוב שנות העישון בריאים לחלוטין ומעדיפים שלא יספרו להם על הסכנות שבתחביב. מצד שני, גם למערכת הרפואית אחריות על האבחון החסר, אם זה מפני שלרופאים המטפלים אין את הזמן הדרוש לעסוק ברפואה מונעת והם מונעים מהצורך לטפל בבעיות שמפריעות לחולה בזה הרגע או משום שאין להם די ידע וכלים כיצד לטפל בחולי COPD.

ההנחיות לטיפול בחולי COPD מורות על "תפירת חליפת טיפול אישית" לכל מטופל. כדי להתאים טיפול, הרופא צריך לבחון כל מקרה לגופו ולהבין מהו הסטאטוס הריאתי והתפקודי בו נמצא החולה.

אם בעבר הארסנל הרפואי כלל תרופות בודדות, הרי שהיום מגוון טיפולים עצום ועל הרופא להכיר את כל האפשרויות הטיפוליות, את ההבדלים ביניהם ואת נגישותם ברמת הקופה ומבחינת סל הבריאות.

מסורתית, מי שיכול להעניק היטב את המענה הזה הם רופאי הריאות, שכן הם מחזיקים בכלים האבחוניים ובידע הטיפולי. ואכן, עד היום, ברוב המקרים רופאי המשפחה היו מפנים את החולים לרופאי ריאות. אך כשבישראל כולה רק כ -130 רופאי ריאות, ובאזורים הפריפריאליים הזמינות נמוכה עוד יותר, אין בפתרון הזה מענה אמיתי לחולים או לרופאים המטפלים שלהם.

במכבי שירותי בריאות ראו את הדברים והחליטו לצאת במהלך חדש וכפול: הכשרת הרופאים וצמצום הבירוקרטיה. כדי לתת מענה לפערי הידע, הוחלט להקים בתי ספר למיומנויות עבור רופאי משפחה, שם יקבלו את הידע התיאורטי על הטיפולים השונים ל COPD ויעברו הכשרה בביצוע אבחון ע"י ספירומטריה, כלי האבחון לחולי COPD, ובפענוח הבדיקה, שעד כה הייתה מבוצעת רק על ידי רופאי הריאות.

מי שהשלים את הקורס מקבל למרפאתו מכשיר ספירומטר. במקביל, טיפולים שמהווים אבן בסיס לטיפול ב-COPD , שעד כה רק רופאי הריאות הורשו לרשום לחולה, זמינים כעת לרישום גם לרופאי המשפחה, בהלימה למצבו של החולה.

למעבר של ניהול המחלה על ידי רופאי המשפחה משמעות נוספת באשר לטיב הטיפול, שכן הקשר בין רופא משפחה למטופל מבוסס על היכרות ארוכת שנים, על אמון ועל נגישות גבוהה. הרופא, שמכיר את העבר של החולה, את מנגנוני התמיכה שלו ואת ההיענות הכללית שלו לטיפולים מחזיק בתמונה כוללנית של המטופל, שמסייעת לו להתאים לו את הטיפול הטוב ביותר.

רופא משפחה יכול לבצע גם מעקב טוב יותר, שכן החולה מגיע אליו לא רק בגלל ה-COPD אלא גם כשהוא מצונן, או צריך אישור או מרשם, ובכל אחד מהביקורים האלו יכול הרופא לוודא את ההיענות ואיכות הטיפול כמו גם לעקוב אחרי המחלות הנלוות של חולים אלו כמו סוכרת, יתר לחץ דם ועוד. רופא משפחה גם יכול לתת יעוץ, תמיכה וליווי בנושא הקריטי של הפסקת עישון ולעודד את המטופל לפעילות גופנית.

המהלך החדש שיזמה מכבי מיטיב עם כל הגורמים הרלוונטיים: כשרופא המשפחה הוא מנהל הטיפול ב-COPD הוא מקבל כוח ועוצמה שמאפשרים לו להעצים גם את המטופל שלו, למנוע ממנו בירוקרטיה ולהעניק לו מענה שלם ונגיש. במקביל, קופת החולים מצליחה לשמור על רופאי הריאות זמינים למקרים המורכבים. בטווח הארוך, המבוטחים והקופה צפויים גם ליהנות מהפחתת פניות מיותרות למיון ולאשפוזים חוזרים.

בכל שנה כ 3,000 ישראלים מאבדים את חייהם למחלה. המהלך של מכבי לטיפול בחולי COPD יכול לשנות את הסטטיסטיקה העגומה הזו ובסופו של דבר למנוע גם תמותה, ע"י זיהוי מוקדם של המחלה, מתן טיפול מותאם ונאות והנגשת השירות לכלל אוכלוסיית החולים באשר הם.

ד"ר ורד סימוביץ', מומחית ברפואת משפחה ומינהל רפואי, מנהלת רפואית של חטיבת התפעול במכבי שירותי בריאות