השר הרב רפי פרץ
השר הרב רפי פרץצילום: חזקי ברוך

יום שישי, בעוד שעות מספר עם ישראל יכניס את השבת. בתום שישה ימים של עשייה ועבודה מבוקר עד ליל, יום אחד עוצרים ושובתים.

השבת היא אחת מהתרומות היותר גדולות של היהדות לעולם. דתות אחרות למדו מאיתנו שבני האדם מחוייבים להפסיק את מלאכתם ליממה אחת.

לעצור רגע ממירוץ החיים, לנוח ולהתמלא בכוחות מחודשים. במדינות שאין יום מנוחה קבוע, אנו שומעים על עדויות של עבודה סביב השעון ללא הפסקה כלל.

מאז הקמת מדינת ישראל במרחב הציבורי הונהג סטטוס קוו. איזון עדין בין האוכלוסיות השונות; דתיים, חרדים, חילונים וגם מסורתיים.

לצערי הרב, ראשי ערים שונים, בעיקר באזור גוש דן, החליטו לאחרונה על דעת עצמם להפר את הסטטוס קוו ולהחיל תחבורה ציבורית בשבת. בכך למעשה הם מעמיקים את הקרע ופורמים את הרקמה האנושי הישראלית שיודעת להיות מחוברת ומאוחדת על אף ההבדלים והשוני בינינו.

מעניין לראות שבערי הפריפריה אין לחץ ומאבק על תחבורה ציבורית בשבת (ובפריפריה התחבורה הציבורית נצרכת עוד יותר). זה קורה כי הציבור המסורתי, על שלל גווניו, רוצה גם הוא מרחב ציבורי שקט ממסחר ומתחבורה ציבורית בשבת.

רוב עם ישראל רוצה מנוחה בשבת. תחבורה ציבורית בשבת תגרום למדרון חלקלק שבסופו גם עבודה בשבת. המאבק על דמותה של השבת במרחב הציבורי צריכה להיעשות ללא כפייה וללא מהלכים חד צדדים שפוגעים בציבור הדתי והמסורתי.