נעה ורד והצוות שטיפל בה
נעה ורד והצוות שטיפל בהצילום: ליאור צור, דוברות איכילוב

מחקר חדש שנערך ביחידה לכירורגיה פה ולסתות באיכילוב מצא כי קסדת חצי אינה יעילה לרוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים.

ד״ר קלריאל ינקולוביץ' סגן מנהל היחידה מפרט כי במהלך השנה שחלפה טיפל צוות היחידה בלא פחות מ-120 חבלות פנים קשות של רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים.

מעל למחצית מתוכם נדרשו להתערבות כירורגית החל בתפירה וכלה בתיקון שברים מרובים בלסתות, פרקי הלסת, עצמות הלחי, שחזור ארובת העין ועוד. "לשמחתנו ביחידתנו קיים מיטב הציוד הטכנולוגי והאפשרות לשימוש בטכנולוגיות הדמייה ותכנון תלת מימד לטיפול בפגיעות קשות אלו", ציין ד"ר ינקולוביץ'.

ד״ר שלומי קליינמן מנהל היחידה לכירורגית פה ולסתות מדגיש כי ביחידתו נערכת עבודת מחקר מהגדולות בעולם בתחום הפגיעות הללו וכי "מעבר לעובדה שמדובר בכלי מסוכן שהביא לזינוק במספר הפצועים מחבלות פנים, המסקנה שעלתה מהעבודה היא שקסדת החצי אינה יעילה בהגנה על עצמות הפנים וכדי להפחית פגיעות אלו על רוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים להרכיב קסדה מלאה כמו של רוכבי אופנוע".

אחת המטופלות במחקר היא נעה ורד בת 25 שנפגעה לפני שלושה שבועות באורח קשה לאחר שנפלה מהקורקינט החשמלי בו רכבה ונזקקה לניתוח חירום מורכב ומאז מאושפזת במחלקת א.א.ג באיכילוב. "השעה הייתה שלוש לפנות בוקר. עליתי אחרי משמרת בבר בו אני עובדת על הקורקינט החשמלי בדרכי הביתה כשאני ללא קסדה, אמצעי זיהוי או אורות. בחוסר תשומת לב של שבריר שניה, פגעתי במראה צדדית של מכונית חונה ועפתי קדימה. בדיעבד נאמר לי שעובד זר מאריתראה שבמקרה חלף במקום מצא אותי, כנראה רק אחרי חצי שעה, כשאני מחוסרת הכרה ופניי מוטלות בתוך שלולית דם מתחת לאגזוז של הרכב כשגופי שרוע על אספלט הכביש. הוא הזעיק אמבולנס שפינה אותי במצב קשה לבית החולים".

ד״ר שמרית ארבל, רופאה בכירה ביחידה לכירורגיית פה פנים ולסתות הוזעקה מביתה להגיע דחוף לחדר הטראומה של בית החולים. האבחנה העיקרית: שבר חמור בלסת שעיוות את פניה. בנוסף, נפגעה נעה בגבה, ספגה חבלות קשות בכל חלקי גופה.

ד״ר ארבל הורידה את נעה לחדר ניתוח שם עבדה במשך שעות לקיבוע השברים, שחזור מתאר הלסת ותפירת החתכים העמוקים שהיו בפניה. "קיבלתי נערה צעירה שחייה כמעט נהרסו בגלל נהיגה לא זהירה ואחראית בכלי שהוא מאוד מסוכן ולא יציב. היא עברה ניתוח חירום מורכב שעבר בהצלחה וכעת מתאוששת במחלקה עד ליציאתה לשיקום" היא מעדכנת.

"אני מבקשת מכל מי שקורא אותי לראות מה קרה לי ופשוט להמנע מלעלות על הקורקינטים החשמליים כי זה עולה בחיי אדם וגם אם כן אז רק באופן הכי בטוח שאפשר עם כל אמצעי ההגנה הנדרשים. תסתכלו עליי ותשמרו על עצמכם", הוסיפה נעה ורד.