ח"כ אלי אבידר
ח"כ אלי אבידרצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) הסביר לאילה חסון ב-103fm את האולטימטום שהציב אמש (מוצ"ש) יושב ראש מפלגתו אביגדור ליברמן והביע תקווה שמדינת ישראל לא תפנה למערכת בחירות נוספת.

"זה נכון שמדינת ישראל נקלעה לסיטואציה שאף אחד לא רצה אותה. זה לא משחק בין האופציות הרצויות", ציין אבידר.

לדבריו, "בנקודת הזמן הזאת, כשאנחנו רואים חוסר אחריות בין שני הגושים, צריך ללכת על האופציה הכי פחות גרועה. ליברמן רצה לשמר את האמינות שלו ואת הבטחותיו לבוחר שלא ילך לשום ממשלה צרה ולכן הודיע את שהודיע כדי לכפות ממשלת אחדות".

הוא אומר שאם לא תהיה ממשלת אחדות הוא ילך לאופציה של אחד הצדדים שכן יסכים לצד שלו. אם גנץ יסרב הוא יפנה לאופציה של נתניהו והחרדים ואם נתניהו יסרב הוא יפנה לאופציה עם גנץ, המחנה הדמוקרטי ומפלגת העבודה בתמיכת הערבים מבחוץ

"האופציה הגרועה מכולם היא ללכת למערכת בחירות נוספת. זה מבחינתנו חוסר אחריות. זה לא מה שהציבור רוצה, זה לא מה שהמערכת הכלכלית והביטחונית צריכים. המינוי של בנט כשר ביטחון הוא עוד מהלך לייצר מציאות מדומה שהגוש שלו חזק. מדובר במתמטיקה פשוטה".

נתניהו הבין שגורמים מסוימים בבית היהודי בקשר קרוב עם גנץ. שקד מדברת על הקשר ההדוק שלה עם ליברמן ומבחינת ליברמן זו כבר לא ממשלת שמאל, שמאפשרת לו להצטרף אליה.

"נתניהו פוליטיקאי מוכשר ולא יוותר על כל מהלך שיש לו במחסנית כדי להשיג את המטרה שלו. מה שלא קורה אצל גנץ. הוא פוליטיקאי ישר. אני תמיד מזכיר לכחול לבן שגם הנשיא האמריקאי הישר ביותר עשה מספר תרגילים כדי לנצח. מה שחשוב זה שלנתניהו אין אפשרות להקים ממשלה צרה. המספרים אמרו את זה והציבור אמר את זה".

ולגנץ יש?

"גם לא אין אם לא נכנס איתו. הנקודה המרכזית היא שגם גנץ וגם נתניהו מובילים אותנו למערכת בחירות – ולזה לא נסכים".

אלקין אמר הבוקר שליברמן מתנה ממשלת אחדות חילונית ללא חרדים, אך אם גנץ יסרב הוא הצהיר שהוא כן יסכים לשבת עם החרדים.

"אלקין שחקן שח-מט מצוין אך הוא לא מבין שאנחנו משחקים היום שש-בש. עליו להבין שהאופציה הגרועה ביותר מבחינתנו היא מערכת בחירות שלישית".

כחול לבן שתו לגנץ את הדם שלא ייתן לנתניהו להיות הראשון ברוטציה. פתאום הם יסכימו לזה?

"הם צריכים לשאול את עצמם מה הם רוצים, שתוקם ממשלה אחרת בגלל הדבר הזה? אני מבין את החשש שלהם מתרגיל שנתניהו יעשה במתווה הנבצרות אך אנחנו מתחייבים לגבות אותם בסיפור הזה ולא ניתן שזה ישתנה ושתבוטל אותה הסכמה. גם ברשימה המשותפת העניינים לא כל כך ברורים, זה מסובך לא פחות. הדבר המרכזי הוא שאתמול ליברמן הבהיר שהוא נאמן לבוחריו, לא מעוניין במערכת בחירות נוספת ולכן מציב אולטימטום. אני מקווה שגם גנץ וגם נתניהו יתעשתו ויקימו ממשלה, אפילו בלעדינו".

נניח שנתניהו לא יפרק את הגוש, ליברמן ילך לממשלה עם המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת? זה כמעט חיסול פוליטי מבחינתו.

"אני חולק על הקביעה שנתניהו לא יפרק את הגוש. רגע לפני תום האולטימטום הוא כן יפרק את הגוש להערכתי. אני גם חולק את על הטענה של אלקין שהוא מבין את קהל הבוחרים שלנו, כבר פעמיים שהוא לא הבין אותם. בסופו של דבר קיבלנו מהקהל שלנו הרבה יותר קולות".

זה היה בגלל נושא הכפייה דתית. כשאתה משוחח עם הקהלים אתה מבין שצעד כזה יעלה לליברמן.

"אנחנו לא הולכים לאופציה הכי טובה מבחינתנו אלא זו שהכי פחות גרועה למדינה. מיום הבחירות גם נתניהו וגם אלקין שכחו את הבוחרים".

מבחינתך, מה יותר גרוע למדינה? שתהיה מפלגה דתית-חרדית בממשלה או תמיכה של מפלגה ערבית מבחוץ?

"הדבר הגרוע ביותר זה בחירות נוספות. אנחנו צריכים למנוע את זה. אף אחד משתי האופציות לא בהכרח טובה לנו".

גנץ מוכן לשבת עם החרדים ועם איילת שקד ובנט. למה אתם מחרימים אותם?

"בכל בדיקת ההיתכנות עם כל המתווכים מצאנו שאין במפלגות החרדיות קמצוץ של רצון להתפשר על הדבר הקטן ביותר, אפילו כשלא מדובר בחוק הגיוס. כשהמנדט היה אצל נתניהו הצענו לדבר על קווי יסוד, הוא פשוט לא הסכים. ליברמן הלך אליו לפגישה והוא סירב. הוא ביטל את זה לחלוטין.

אז כולם עושים מהלכים פוליטיים.

"אני חושב שההבדל בין שישי בצהריים לבין הבוקר הזה הוא שיש תקווה לממשלת אחדות"