יאיר גולן
יאיר גולןצילום: Flash90

סגן הרמטכ"ל לשעבר וחבר הכנסת יאיר גולן (המחנה הדמוקרטי) שוחח עם בן כספית וינון מגל על המינוי של חבר הכנסת נפתלי בנט למשרד הביטחון ועל השוני בשנים האחרונות במדיניות של בכירי צה"ל: "הרבה מאוד פעמים הרגשתי שהדרג המדיני הוא זה שמתנהג כמבוגר".

אתה שהיית במערכת הצבאית עד לא מזמן, ישן בשקט כשנפתלי בנט נכנס לתפקיד שר הביטחון?

"אני לא אשן בשקט כי דרכו של בנט אינה דרכי. אני לא מזדהה איתה וחושב שהיא מסוכנת. לכן אני לא תומך במינוי הזה".

יש הבדל בין תפיסת עולם ואג'נדה של אדם לבין היכולת לנהל את המערכת. לבנט יש רזומה מכובד של שר כלכלה טוב ושר חינוך טוב.

"לא אמרתי שהמינוי לא לגיטימי. זו השיטה הישראלית ואני מקבל אותה. מותר לי וחובתי לא להזדהות עם האידיאולוגיה אותה הוא מייצג והכיוון אותו הוא מסמן. הממשלה הזאת מרבה לעסוק בענייני איראן ולא מטפלת נכון בזירה הפלסטינית. היא מביאה אותנו למשבר שיכול להימנע ומי שישלם על כך את המחיר הם אזרחי ישראל".

בנט הוא אחד שחותר למגע. הוא זה שהתעקש למגר את מנהרות הטרור. גם אתה היית קצין שחתר למגע ולניצחון. שר ביטחון יכול לקחת את המערכת למקומות שהיא לא רוצה להגיע אליהם? גם ליברמן לא הצליח לחסל את הנייה תוך 48 שעות.

"איני מתכוון לבטל את בנט כבן אדם אך אני לא יודע לחלק ציונים לאיש. מבחינה אידיאולוגית אני חושב שהוא איש מסוכן לביטחון ישראל. זה נכון שמערכת הביטחון היא גדולה וחזקה אך זה יכול לא להספיק בסיטואציות מסוימות".

היית סגן רמטכ"ל ואתה אומר שבנט מסוכן לביטחון ישראל. הסבר מדוע.

"באופן כללי, מי שצריך לגלות יותר תוקפנות ולוחמנות זה הדרג הצבאי המקצועי ומי שצריך לרסן אותו זה הדרג המדיני. כך אמורה להתנהל מדינה נורמאלית ובריאה. כשהדרך המקצועי שואף למגע והדרג המדיני יודע לרסן זאת. העובדה שבמדינת ישראל היוצרות התהפכו היא לא בריאה לצבא ולדרג המדיני".

אז גם הדרג הצבאי התהפך כאן?

"יש גם ליקוים בתוך הדרג המקצועי בנושא הזה אך אני חושב שאחריות הדרג המדיני להשיב את המערכת למצבה הנורמאלי והנכון".

כשהיית הסגן של אייזנקוט הרגשת שהדרג הצבאי אינו סוס דוהר?

"לא. הרגשתי שהדרג המקצועי הוא זה שמתנהג כמבוגר האחראי ודווקא בדרג המדיני עולים קולות, אתה אומר לעצמך שיש להם אחריות יותר רחבה מאשר להגיב לפרובוקציה כזו או אחרת. כל אזרחי ישראל רוצים לראות דרג מדיני מיושב בדעתו ששוקל את הדברים לעומקם, ורוצים לראות דרג צבאי שמביא את העמדה הביטחונית המובהקת בצורה הטובה והמקצועית ביותר".

בנט כבר אמר שלא צריך עכשיו התקפה בעזה. אולי הוא מתיישר מבלי שתהיה מודאג?

"תפקידי להיות מודאג. אין לי בעיה להחמיא גם ליריבי הפוליטיים אם הם נוהגים נכון. אני מאחל לבנט שיבחר נכון וינהיג את מערכת הביטחון בתבונה".