ישיבת בני רחל
ישיבת בני רחלצילום: ערוץ 7

בישיבה הדתית-לאומית בבית לחם, סמוך לציון קבר רחל אמנו, מסכמים את אירועי ההילולה, שעמדו בסימן קמפיין גיוס המונים לטובת הישיבה וההתיישבות היהודית בבית לחם.

מנכ"ל הישיבה אהד ברט סיפר כי במהלך 24 השעות האחרונות התנהל מבצע גיוס המונים לטובת הישיבה, במסגרתו תרמו עד כה אלפים. "אנחנו ממשיכים בכל הכח. זה מאד מרגש לראות את ההתגייסות העצומה של עם ישראל מכל שכבות הקשת. קיבלנו כאן חיבוק גדול", סיפר ברט. לדבריו "הישיבה הדתית לאומית בבית לחם היא אחיזה יהודית בעיר שפעם ישבה בה הסנהדרין ובעיקר אנחנו שומרים על קברה של אמא רחל".

הוא מספר כי היחודיות של הישיבה היא הגשמת חזונו של הרב קוק זצ"ל, שרצה שתהיה התיישבות יהודית ומקום של תורה קבוע בבית לחם. "רבבות מגיעים להתפלל אצל אמא רחל, אבל הרצון של מייסדי הישיבה היה שתהיה כאן התיישבות קבועה, תלמידים שגרים כאן באופן מלא, ישנים כאן ולומדים כאן 24 שעות, כולל שבתות וחגים. הם שומרים על האחיזה היהודית בבית לחם ובעזרת ה' שנגיע לימים שתשוב להיות כאן אחיזה יהודית אמיתית, כמו שהייתה בית לחם בעבר".

מה מיוחד בהילולה של אמא רחל?

"משנה לשנה ההילולה כאן תופסת תאוצה, ואם בעבר אחרי הסכמי 'אוסלו' אנשים פחדו להגיע לכאן, היום ברוך ה' זוכים שאמא רחל כבר לא לבד. רחל שזכתה להקבר על אם הדרך ולא עם שאר האבות בחברון, מזכירה לנו את הנבואה הגדולה של "ושבו בנים לגבולם". יש לנו עוד דרך ארוכה "לנגב" את הדמעות של אמא רחל, שלא תהיה כאן לבדה".

ברט מספר כי בליל שבת האחרון הגיעו למעלה מ-400 איש לתפילת קבלת שבת בקבר רחל אמנו. הוא זוקף לזכות האירוע את התערבותו של ראש העיר ירושלים משה ליאון שדאג לאישור מיוחד לכניסתם של המתפללים, שהגיעו מכל האזור, ובעיקר מהשכונות גילה והר חומה. "אבל לא רק", אומר ברט. "אנשים הגיעו מכל ירושלים, גם ממרחק של שעתיים הליכה רגלית, כדי להתפלל קבלת שבת בערב יום הילולת רחל על קברה בבית לחם".

איך אתה מסביר את החיבור הגדול לרחל אמנו דווקא?

"הסיפור של אמא רחל הוא מיוחד. ראינו במהלך היום האחרון שקיבלנו תרומות מכל קצוות הקשת. לא רק דתיים-לאומיים, אלא חילונים, חרדים וסתם עמך ישראל. אנשים מתחברים לרחל כי היא וויתרה ובחרה להיקבר על אם הדרך בבית לחם כדי להיות שם למען עם ישראל. עכשיו ההזדמנות שלנו להיות שם בשבילה ולחדש את ההבטחה של "ושבו בנים לגבולה". הישיבה שנמצאת כאן כל השנה זוכה לשמור על הקבר של אמא רחל, במסירות נפש ואין לי ספק שאם הישיבה לא הייתה כאן חלילה המציאות של רבבות מתפללים שמגיעים לכאן בהילולה פשוט לא הייתה מתאפשרת".

מה ההבדל באמת בין קבר רחל לקבר יוסף, שהופקר ונשאר נטוש בתוך שכם, לעומת קבר רחל שנמצא גם בתוך בית לחם אבל נשאר בשליטה יהודית מלאה?

"אני חושב שחלק גדול ממה שעשה את ההבדל זו ההתיישבות היהודית בבית לחם של משפחות הישיבה. עצם העובדה שמתגוררות כאן 10 משפחות בקרית הישיבה, בתנאים של מסירות נפש כפשוטו ממש, שמרה על הקבר כל הזמן. יש כאן קבוצת משפחות שפשוט בוחרות באמא רחל כל יום ובחרו לקבוע כאן את חייהם וממילא לא ניתן לנטוש כאן את המתחם, גם במצבים הכי קשים".

הוא מספר כי במהלך השנים סבלו המשפחות מפיגועי טרור ואירועים ביטחוניים רבים, בין השאר זריקות בקבוקי תבערה ואבנים בצורה יום-יומית, בדרך לבית הספר או הגנים, או אפילו בדרך לתפילת קבלת שבת בגילה, בשבתות בהן אין מספיק משפחות למנין בקבר רחל.

"אבל אנחנו כאן בזכות אמא רחל ולמענה וברוך ה' אנחנו זוכים לראות את החיבוק של עם ישראל וזה מרגש מאד ונותן כח. נותרו לנו עוד שעות בודדות למוצאי הילולת רחל אמנו, אני מזמין אנשים להדליק נר, להתפלל ולתרום לישיבה כדי להיות שותפים בלימוד התורה אצל אמא רחל יום יום".

לאתר בני רחל