קברי יהודים בפולין
קברי יהודים בפוליןחזקי עזרא

הסית נגד יהודים – וקיבל מינוי יוקרתי. תומאש גרניוך, פעיל לשעבר בתנועה הלאומנית הפולנית ONR ("המחנה הרדיקלי הלאומי") מונה לתפקיד מנהל סניף המכון לזיכרון לאומי בעיר אופולה בפולין.

המכון לזיכרון לאומי פועל תחת ממשלת פולין ומטרתו היא לחקור ולהנציח את זכר השואה, כמו גם את חקירת פשעי המשטר הקומוניסטי בפולין.

הארגון אמור גם לחקור את פשעי חלק מהפולנים כלפי יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, אולם לדברי רבים "החוק הפולני" שחוקק בשנה שעברה יערים קשיים על מחקר אמיתי בנושא.

המינוי מעורר המחלוקת של גרניוך לתפקיד הרגיש עורר סערה, מאחר ותנועת ONR נחשבת כלאומנית ואנטישמית, ובעבר אף הוצאה מחוץ לחוק בפולין לאחר שראשיה הואשמו בהסתה אנטישמית ופעילות נגד יהודים, לרבות מתקפות אלימות ועידוד חרם על יהודים, כפי שהיה נהוג בגרמניה הנאצית.

רבים מחברי ארגון ONR נוהגים לצעוד ביום העצמאות הפולני, המצויין היום (שני) ברחובות הבירה וורשה וערים אחרות בפולין, כאשר הם נושאים שלטים עם סיסמאות לאומניות ולפעמים אף אנטישמיות.

בראיון שהעניק לרדיו אופולה לאחר המינוי שלו למנהל הסניף המקומי של המכון לזיכרון לאומי, אמר גרניוך כי הוא אכן השתייך בעבר לארגון האנטישמי והלאומני, אך לדבריו הוא לא היה פעיל נגד יהודים. "ביליתי את זמני בחינוך עצמי וקריאת ספרים, במקום ללכת לדיסקוטקים" אמר גרניוך.