משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושליםצילום: פלאש 90

מדד מדיניות-החוץ הישראלית לשנת 2019 של מכון 'מיתווים' מעלה כי מאז שנת 2015, יש מגמת עלייה רצופה בשביעות הרצון של הציבור ממעמד ישראל בעולם וממדיניות-החוץ הישראלית.

יחד עם זאת, על פי סקר שערך מכון רפי סמית' עבור 'מיתווים', שיעור שביעות הרצון הוא בינוני.

מהנתונים עולה כי הציבור אינו שותף לתחושת המשבר במעמד משרד החוץ, עליה מתריעים אנשי מקצוע בשנים האחרונות. עם זאת הוא מעוניין מאוד שהממשלה הבאה תפעל לחיזוק משרד החוץ.

בנושא הערבי, מרבית הציבור חושב ששיתוף פעולה אזורי עם מדינות המזרח התיכון הוא אפשרי, אך שליש מהציבור לא חושב שישראל צריכה לקדם שיתוף פעולה עם מדינה ערבית כלשהי. ערב הסעודית עקפה את מצרים כמדינה הערבית עמה הכי חשוב לישראל לקדם שיתופי פעולה, לדעת הציבור. רק 3% ציינו את ירדן, למרות שרוב גדול בציבור רואה בשלום איתה נכס אסטרטגי.

עוד עולה מהנתונים כי רוב בציבור חושב שאבו מאזן אינו פרטנר למשא ומתן לשלום, ומייחס חשיבות נמוכה יחסית לקידום תהליך השלום עם הפלסטינים על ידי הממשלה הבאה.

רוב משמעותי רואה באיחוד האירופי יותר יריב של ישראל מאשר ידיד שלה, אך בשיעור נמוך יותר מאשר ב-2018. הציבור הערבי, בניגוד לזה היהודי, רואה את האיחוד האירופי כידיד של ישראל. על מנת לשפר את דימוי האיחוד האירופי בישראל, הציבור מעוניין בהצהרות של פוליטיקאים אירופים על חשיבות הקשר עם ישראל וביותר מידע על שיתופי פעולה בין האיחוד לישראל.

ד"ר נמרוד גורן, ראש מכון מיתווים, ציין כי "ממשלת ישראל הבאה תידרש להוביל תיקון במדיניות-החוץ הישראלית והסקר השנתי של מכון מיתווים מצביע על מספר כיווני פעולה נדרשים. בראש ובראשונה, צריך לחזק את מערך החוץ – לא רק מבחינת תקציבים וכוח אדם, אלא גם להשיב סמכויות למשרד החוץ ולהחזיר את הדיפלומטים ללב העשייה המדינית".

"בנוסף, צריך לצמצם את הפער בין דימוי למציאות במדיניות-החוץ הישראלית, ולקעקע תפיסות שהממשלה היוצאת השרישה ושמתבטאות בסקר: שניתן להגיע לשלום עם מדינות המפרץ ללא התקדמות עם הפלסטינים, שהאיחוד האירופי הוא יותר יריב של ישראל מאשר ידיד, שהיחסים עם ארה"ב – ולא רק עם טראמפ – במצב הטוב מזה שש שנים, שאין צורך לתת עדיפות למדינות עם משטרים דמוקרטים ועוד. לישראל דרושה מדיניות-חוץ חדשה – שמקדמת שלום, שמגבירה השתלבות באזורים סביבנו, שפתוחה יותר לקהילה הבינלאומית ולביקורת, ושמקבלת בברכה את מעורבות כלל אזרחי ישראל – כולל הערבים – בעיצוב יחסי החוץ", הוסיף גורן.

נדב תמיר, חבר הועד מנהל במכון מיתווים ולשעבר דיפלומט והיועץ המדיני לנשיא המנוח פרס, הוסיף כי "ממצאי הסקר של מכון מיתווים מראים שהציבור קונה את עמדת מנהיגיו בסוגיות חוץ ולכן חשוב מאוד שלישראל תהיה מנהיגות שתעביר את המסר כמה חשוב הקשר עם שתי המפלגות בארה"ב, עם הממשלות הליברליות באירופה ועם הרוב הגדול של יהדות ארה"ב שהולכים ומתרחקים מישראל בשל התרחקות עמדות ממשלת ישראל ממועדון המדינות הדמוקרטיות הליברליות בעולם".