אופניים חשמליים
אופניים חשמלייםיח"צ

הנה כמה נתונים שחשוב לדעת ולהכיר לגבי אופניים חשמליים.

בשנת 2010, עם הופעת האופניים החשמליים הראשונים בישראל, מספר הרוכבים עמד על קצת פחות מ-2,000. כיום, עשור לאחר מכן, היקף הרוכבים המוערך מטפס לכדי כ-250 אלף. קראתם נכון, יותר מרבע מיליון רוכבים חשמליים. מרביתם אגב, בגילאי 19-64.

סקר שנערך לאחרונה עבור עיריית ירושלים על ידי מכון גאוקרטוגרפיה, מצא כי בעוד שכ-48% מהישראלים רוכבים על אופניים, כ-12% מתוכם רוכבים על אופניים חשמליים.

מספר הרוכבים על אופניים חשמליים הוא כמעט כמו מספר הרוכבים של האופניים הרגילים, אשר עבורם לא מדובר בהכרח בכלי תחבורה אלא לעתים בספורט לכשעצמו. במילים אחרות, אלו נתונים דרמטיים המצביעים על כך שכאשר הישראלי הממוצע מעוניין בשני-גלגלים כפתרון תחבורתי, בחלק ניכר מהמקרים הוא יעדיף אופניים חשמליים.

אך איך בוחרים אופניים חשמליים ומה יש לדעת לגבי הכלי ששובר את ענף התחבורה הירוק בישראל? נשרטט עבורכם כמה דגשים מרכזיים.

אופניים חשמליים– הכל מתחיל בסוללה

אופניים חשמליים נבחנות בראש ובראשונה לפי הסוללה המאובזרת עליהן. הסוללות הנפוצות כיום הן במתח של 48 וולט ועם הספק (אמפר) אשר נע בין 10 ל-15. סוללות חזקות מאלה אינן תמיד שכיחות, וכמובן שבחנויות המתמחות בתחום תוכלו למצוא גם אופניים חשמליים "רגועים" יותר עם סוללות 36 וולט.

מה המשמעות של המספרים? הוולט, המתח החשמלי, הוא שקובע את המהירות והכוח של האופניים החשמליים לאורך זמן. אמנם המהירות המרבית המותרת לרכיבה על אופניים חשמליים היא 25 קמ"ש, ומדובר במהירות אליה יכולים להגיע כלים עם סוללות "חלשות", אך סוללת V48 תספק ביצועים איכותיים וחלקים לתקופה ממושכת.

האמפר הוא המידה השנייה והחשובה. זהו ההספק של הסוללה אשר מבטא את המרחק שהאופניים יגמעו ללא מטען. אופניים חשמליים עם אמפר של 12-13 יכולים לנסוע בקלות מרחק של כ-30-35 ק"מ. יודגש, עם זאת, כי רמת הביצועים הינה פונקציה של השימוש. כמו כן, בחישוב המרחק יש להתייחס לפרמטרים שרלבנטיים לרוכב ולדרך (משקל הרוכב, נשיאת תיקים, עליות וכדומה).

גלגלים עבים או גלגלים רגילים

מרכיב שהפך בשנים האחרונות לשיקול ברכישת אופניים חשמליים בישראל הוא עובי הצמיגים. בעוד שהצמיגים הסטנדרטיים הם בעובי של כ-2.25 אינצ', חנויות אופניים חשמליים משווקות גם אופניים עם גלגלים עבים המגיעים עד כדי 3-4 אינצ'.

אופניים אלה מתאימים לרכיבה גם בשטחים משובשים ומעניקים יציבות ורכות בנסיעה. מצד שני אלו אופניים חשמליים כבדות, אשר קיפולן יכול להיות מעט מגושם.

פרמטרים נוספים למיטבי דיווש

פרמטרים נוספים הנלקחים בחשבון בעת בחירת אופניים חשמליים הם המותג של האופניים (האם מדובר במותג מוכר או לא), איכות המושב, איכות וסוג הבלמים (דיסק, הידראוליים וכדומה), טיב מערכת החשמל, טיב המנוע, סוג הצג (דיגיטלי או אנלוגי), משקל השלדה, עיצוב השלדה ואבזור נוסף (שרשראות, מנעולים, פנסים, קסדות, תאי מטען, מושבי נוסעים וכו').

כל אחד מהפרמטרים והרכיבים הללו משפיע על ההנאה מהרכיבה והיכולת של האופניים החשמליים לספק לרוכב מענה לצרכיו, וזו למעשה גולת הכותרת.

בחירת אופניים חשמליים היא בחירה מותאמת אישית. צרכיו של סטודנט המבקש לרכוב למכללה או לאוניברסיטה שונים מהדרישות של שליח או סוכן המשתמשים באופניים החשמליים לפרנסתם. כך גם הורה שמעוניין להרכיב את ילדיו למסגרות החינוך על אופניים חשמליים עשוי להתעניין בנושאים שונים לעומת בן נוער הרוכש אופניים חשמליים לנסיעה לתיכון ולחוג הכדורגל השבועי.

בבחירת אופניים חשמליים מומלץ לבחון כמה וכמה דגמים, וכן לבקר בכמה וכמה חנויות, שכן הטרנד מתפתח בקצב מחשמל. ברחבי הארץ פועלות מאות חנויות אופניים חשמליים. ביניהן חנויות פרטיות וכן רשתות עם מספר סניפים, חנויות יבואנים ואפילו חנויות אופניים חשמליים און-ליין המוכרת ומשווקת דרך האינטרנט בלבד.

במקביל ניתן לזהות עלייה במספר הדגמים הזמינים בשוק. לכן, נחזור שוב למושכלות ראשונים – ברכישת אופניים חשמליים בדקו שאתם בוחרים בדגם הנכון עבורכם. לסיכום, כמה עולות אופניים חשמליים? הדגמים הפשוטים מתחילים בסכומים של כ-2,000 שקלים לאופניים, והדגמים היקרים מטפסים עד כדי 6,000-7,000 שקלים. מעבר לזה ישנה בדרך כלל גם אופציה לרכישת אופניים חשמליים יד שנייה (לעתים אפשר לעשות זאת בחנויות עצמן) או טרייד אין לאופניים חשמלים אם יש ברשותכם כבר כלי שאותו אתם רוצים לשדרג.

__________________________

הכתבה נכתבה בשיתוף עם אתר "הרוכב החשמלי", המציע מדריך רכישת אופניים חשמליים ואינדקס חנויות אופניים חשמליים ברחבי הארץ. https://www.ebike-israel.co.il