אופיר אקוניס
אופיר אקוניסPhoto by Marc Israel Sellem/POOL

שר המדע, אופיר אקוניס, מתייחס בראיון ליומן ערוץ 7 לדברי שהטיח יונתן בן ארצי, נכדו של ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, כלפי ראש הממשלה, לסיכויי הקמת ממשלה ולאיתנותו של בלוק מחנה הימין.

בראשית השיחה תהינו אם יתכן ונכון מצידם של ראשי הליכוד להחרים את אירועי הזיכרון ליצחק רבין לאחר ששנה אחר שנה הזירה הופכת לזירה פוליטית בה הם מותקפים על ידי נציגי משפחת רבין ומחנה השמאל.

השר אקוניס משיב בשלילה ומזכיר כי כשר בממשלת ישראל הוא הקפיד להגיע לאירועים הללו משום שהוא "מכבד את רבין ראש הממשלה שלא הצבעתי עבורו ולא הייתה לי כוונה להצביע עבורו והתאבלתי על הרצחו בידי יגאל עמיר". לעומת זאת, סבור אקוניס, יונתן בן ארצי השנה, נועה בן ארצי בשנה שעברה ויובן רבין לפני שנתיים מקפידים להפוך את האירוע לאירוע פוליטי ובכך "הם מביישים את האיש. ראש ממשלה ושר ביטחון איש הפלמ"ח שנולד ונקבר בירושלים, זו בושה וחרפה".

בדבריו מציין השר אקוניס כי כבר אתמול, במהלך עצרת הזיכרון מצא לנכון לגשת ליונתן בן ארצי ולומר לו את אשר על ליבו, "אמרתי לו את זה שזה מעשה שלא יעשה", הוא אומר ומוסיף: "אמרתי לו שיידע שהאמת היא לא רק בצד שלכם".

לדבריו הוא ושכמותו במחנה הימין, בהם גם ראש הממשלה, עושים את מה שלא עושה משפחת רבין לזכרו של אבי המשפחה ומכבדים אותו. באשר לתגובת בן ארצי לדבריו מספר אקוניס כי זה מצא לנכון לרמוז כי על שרי הליכוד להביא להדחתו של נתניהו. "הוא רמז 'למה אתם לא מפסיקים את זה', והכוונה לשלטון נתניהו. לרמוז לשר בממשלה שבליכוד צריכים לעשות מעשה להדחת נתניהו, זו חוצפה".הוא (יונתן בן ארצי) רמז 'למה אתם לא מפסיקים את זה', והכוונה לשלטון נתניהו. לרמוז לשר בממשלה שבליכוד צריכים לעשות מעשה להדחת נתניהו, זו חוצפה

עוד מספר אקוניס כי נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ניסה להרגיע אותו בשעת ההתנצחות עם הנכד, אך הוא השיב לו "שהאמת שלנו תיאמר. זו האמת של כל מחנה הימין, גם שלך".

מכאן נסובה השיחה עם השר אקוניס לסוגיית הבחירות השלישיות המתקרבות לכאורה ולסיכויים למנוע אותן. לטעמו יש עוד סיכוי לתפנית "אם ליברמן יעשה את מה שהוא אמור לעשות, להצטרף למחנה הימין, כפי רצונם של מצביעיו שלא רוצים לראות אותו חובר לקואליציה עם הרשימה הערבית המשותפת".

בדבריו מזכיר השר אקוניס את אזהרתו מהימים שקדמו לבחירות ולפיה צפויה לקום קואליציה הנשענת על תמיכת קולות הרשימה הערבית המשותפת. "אני מודה שלא חשבתי שליברמן יהיה שותף בה, אבל הדבר הלך והתברר וכעת אשר יגורנו בא לנו, ובא לנו בענק".

להערכתו "הממשלה הזו תקום בעוד שלושה שבועות" ועם הקמתה צפוי להתחדש המאבק על שלמות ארץ ישראל עם צאתם של עשרות אלפים לרחובות, שכן "אחר כך יבואו הסכמים מדיניים מסוכנים וחוסר היכולת להגיב צבאית כי התומכים בקואליציה הם הרשימה המשותפת יחד עם אביגדור ליברמן. זה בלתי נתפס אבל זו המציאות הפוליטית שאותה אני משקף".אחר כך יבואו הסכמים מדיניים מסוכנים וחוסר היכולת להגיב צבאית כי התומכים בקואליציה הם הרשימה המשותפת יחד עם אביגדור ליברמן.

"ברור שאנחנו לא רוצים במערכת בחירות אבל היא נכפתה עלינו על ידי ליברמן שלא הביא את חמשת מושביו לממשלת ימין שהייתה אמורה לקום בראשית יוני. אפשר למנוע את זה בחזרתו של ליברמן למחנה הלאומי שאליו הוא היה שייך".

ואולי לשם כך על הליכוד להיפרד מהבלוק, להסכים לדרישותיו של ליברמן ובהמשך יצטרפו מפלגות הימין והחרדים במידה ויקבלו את קווי היסוד של הממשלה? אקוניס מגיב בביקורת על סגנון התבטאויותיו של ליברמן כלפי מפלגות הימין והחרדים: "אני לא מקבל את הסגנון הזה שבו נבחרי ציבור לגיטימיים נקראים בשמות גנאי. מעולם לא קראתי שמות גנאי ליריבים פוליטיים, יהודים ושאינם יהודים. יש לי מחלוקות עם יהדות התורה ש"ס או בצלאל סמוטריץ', אז מה, אני קורא להם בשמות וקללות? יש חילוקי דעות לגיטימיים בציבוריות הישראלית וצריך לפתור אותן, ובמשטר קואליציוני עושים את זה בתוך הקואליציה? אביגדור ליברמן חושב שהוא זה יקבע את אופיו של המשטר בשמונת המנדטים שיש לו. זה בלתי מתקבל על הדעת. מישהו צריך להגיד לו עד כאן. לא תציב לנו אולטימטומים. קיבלת רק שמונה מנדטים ומספיק עם זה. הציבור נקעה נפשו מהציוצים מהפוסטים וממסיבות העיתונאים שלו".

"אני אומר שבעוד שלושה שבועות תושבע ממשלת מיעוט בכנסת ישראל. זה יקרה. אני יודע שזה לא קל לחבריי במחנה הלאומי לשמוע את זה, ואנחנו נהיה אופוזיציה לוחמת בראשות בנימין נתניהו ואני מתכוון להיות אחד מחברי הכנסת הנאבקים ביותר על הרעיונות ותפיסות העולם שלנו, אנשי המחנה הלאומי. אביגדור ליברמן חושב שהוא זה יקבע את אופיו של המשטר בשמונת המנדטים שיש לו. זה בלתי מתקבל על הדעת. מישהו צריך להגיד לו עד כאן. לא תציב לנו אולטימטומים.
יהיה מאבק על ארץ ישראל, על שלמותה ועל ישובים ספציפיים בה. הרי הרשימה המשותפת לא תהיה שותפה לממשלה שלא תקדם נסיגות. יהיה פינוי ישובים בממשלה הזו, ואביגדור ליברמן כבר אמר שהוא מוכן למסור את ביתו בנוקדים תמורת שלום. כל שאר מפלגות הקואליציה, העבודה, מרץ, כחול לבן והרשימה המשותפת גם כן תומכים בכך והרי לך קואליצייה שמקדמת נסיגות".

"מנחם בגין אמר שנשרת את העם מהאופוזיציה, אז הנה, בעוד שבועיים שלושה או חודש נשרת את העם מהאופוזיציה כי זו חובתנו וכך נעשה".

באשר לרעיון הבחירות האישיות לראשות הממשלה, רעיון שהועלה על ידי השר דרעי וזכה לתמיכה גם מצידו של אקוניס עצמו, ביקשנו להבין במה הוא נותן פתרון לתסבוכת הקיימת. "הבעתי תמיכה ברעיון כי כדי לחסוך פיזור של הכנסת אנחנו יכולים לקדם ביום או בשבוע חוק מיוחד לבחירה לראשות הממשלה ללא פיזור הכנסת ולהביא בראשית ינואר בחירה ישירה שתכריע מי ראש הממשלה ולא יהיה עוד ויכוח על הרכב הקואליציה. לא כולם יהיו בקואליציה, כמובן, אבל רשימות שיקבלו את קווי היסוד לממשלה בראשות נתניהו יצטרפו".

על הסיכוי שבחירות כאלה יקבעו את זהות ראש הממשלה, אך בהיעדר קואליציית 61 הוא יישאר ללא יכולת תפקוד, סבור השר אקוניס כי "במצב הזה תהיה הכרעה לגבי זהות העומד בראש. אני לא מעלה על דעתי שיהיה ויכוח על זהות ראש הממשלה כפי שיש היום, ואחר כך תהיה הצטרפות של חלק ניכר של כחול לבן, ללא 'יש עתיד' ככל הנראה, לממשלה".

בדבריו מעריך אקוניס כי גם יעלון יצטרף לממשלה שכזו, על אף הדם הרע שעבר בינו לבין ראש הממשלה, נתניהו. הוא מזכיר בהקשר זה כי גם בין שר הביטחון החדש, נפתלי בנט, לבין נתניהו עבר דם רע והנה הם יכולים לשבת יחד בממשלה אחת, וכך גם בין רבין ופרס שכתבו והעלילו זה על זה לא מעט ועם זאת חברו לממשלה אחת.

על ההצבעה בעד מינויו של בנט לשר הביטחון, הצבעה בה המתנגד היחיד היה השר יואב גלנט הרואה בעצמו מועמד ראוי לתפקיד, מציין אקוניס כי אינו מכיר את מניעי התנגדותו של השר גלנט למינוי ולטעמו יש עוד אחרים שרואים בעצמם ראויים למשרת שר הביטחון, ואין כל מניעה ששר ביטחון מוצלח יגיע דווקא משורות האזרחות, כפי שהיה כאשר הפרופ' ארנס המנוח מונה לתפקיד וכפי שהיה כאשר לוי מאחל הצלחה אישית לנפתלי בנט, שר הביטחון של מדינת ישראל. אנחנו זקוקים לשר ביטחון במשרה מלאה. חשוב שהצבענו והכנסת תאשר את הדבר ללא הצבעה, ומחר נפתלי בנט יכנס לתפקיד ולאתגרים הקשים שעומדים לפניו בכל החזיתות
אשכול כיהן כשר ביטחון שהכין את הצבא למלחמת ששת הימים.

"אני מאחל הצלחה אישית לנפתלי בנט, שר הביטחון של מדינת ישראל. אנחנו זקוקים לשר ביטחון במשרה מלאה. חשוב שהצבענו והכנסת תאשר את הדבר ללא הצבעה, ומחר נפתלי בנט יכנס לתפקיד ולאתגרים הקשים שעומדים לפניו בכל החזיתות. כל השרים והאזרחים מאחלים לו הצלחה".

האם התפקיד לא מהווה עבור בנט מקפצה לתפקיד ראש הממשלה, אולי מעל ראשיהם של שרי הליכוד? השר אקוניס לא נשמע נרגש במיוחד. הוא מזכיר ש"כרגע מדובר בהקמת ממשלת מיעוט של ליברמן עם הסיעה הערבית ובמצב הזה גם נפתלי בנט יהיה חבר איתנו באופוזיציה כחבר כנסת. אין כרגע קרב ירושה בליכוד. נתניהו לא הולך לשום מקום. הוא הודיע שהוא הולך להיות ראש האופוזיציה במידה ותקום ממשלה כזו".