זירת חיסול אבו אל-עטא בעזה
זירת חיסול אבו אל-עטא בעזהצילום: reuters

שמרית מאיר, פרשנית לענייני ערבים, סיפרה לרדיו 103FM על חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי בהא אבו אל-עטא.

"מדובר במח"ט של הג'יהאד האסלאמי, לא סינוואר ולא הנייה. העובדה שבגלל חיסולו חצי מדינה נכנסת לממ"דים ומקבלת יום חופש, זה מאוד בעייתי להרתעה הישראלית".

"ניסיתי להבין את היגיון החיסול בעודי סוגרת את חלון הממ"ד הבוקר. זה לא היה נראה לי הגיוני שחצי משק מושבת בגלל דבר כזה. לדעתי דמותו של אל עטא לא מצדיקה פעולה יזומה כזו נגד עזה במצב של שקט. ישראל שברה את הכלים. זה נראה לי לא שווה את המחיר. זה יהיה שווה אם זה יוביל לפעולה עמוקה יותר נגד הג'יהאד האסלאמי בעזה".

מאיר המשיכה: "מצד שני יש היגיון בשיגעון. מי שיורה בתקופה האחרונה בעזה הוא הג'יהאד האסלאמי ואם נפתור את הסוגייה הזו נוכל להמשיך בהסדרה לאורך תווך. בהאא אבו אל עטא הוא לא בן אדם סופר בכיר. הוא אדם כריזמטי עם השפעה. המהות היא מהלך נגד הג'יהאד האסלאמי וכבר נדונה בכמה וכמה קבינטים.

''עוד שעה תסתיים ההלוויה שלו אז תחל תגובה קשה. ההנחה היא שחמאס יהיה חייב להשתתף באירוע הזה. השאלה היא לאן הדבר הזה ילך. המאמץ הישראלי הוא לתקוע טריז ולאותת לג'יהאד האסלאמי לא להפריע להרתעה או שחמאס יקפוץ על העגלה והדברים יצאו משליטה ונעבור מכמה ימי קרב למערכה".

המבחן של צה"ל יהיה במידת המוכנות לצעד שאחרי. נראה שחמאס רוצה הסדרה אך לא יודעים לעמוד מול הג'יהאד האסלאמי.

"חמאס רצה הסדרה ואל עטא אכן עלה להם על העצבים. חמאס גם יודע יפה מאוד להשתמש בג'יהאד האסלאמי כשהוא לא רוצה לפעול בעצמו. בסוף החודש כולם מקבלים את הצ'ק. חמאס רוצה הסדרה אך כפי שראינו בעבר, הוא רוצה גם מרווח כשכל פעם הוא יוכל להשתמש בכוח בעת הצורך. צריך להעריך לאן חמאס ילך. כמו כולנו גם חמאס מתקשה לקרוא את המפה הפוליטית בישראל שיכולה ללכת לכיוון של חולשה או חוזק מאוד גדול. אם יוחלט לצאת למבצע גדול בעזה לאחר הקמת ממשלת אחדות – אנחנו בסנריו אחר לגמרי".

התחושה היא שמאז הבחירות בספטמבר חמאס מרוסן.

"מה שקרה עכשיו ברצועה זה שכולם היו במעין לופ והדברים התכנסו לכדי כך שמוכנים לקחת את הסיכון של הסלמה ברצועת עזה ויש לזה השלכות. אולי זה יהיה הדבק להקמת ממשלה".

נתניהו קצת סינדל את עצמו. האיומים מהצפון מוכרים אך ייתכן שהייתה הפרזה בנושא. האירועים האחרונים מעידים על כך שמערכת הביטחון יכולה לקחת סיכונים כשהיא רוצה. בינתיים אף אחד לא מדבר על כיבוש הרצועה אלא מדברים על פגיעה בחמאס, להרוג כמה שיותר מחבלים וליצור כמה שיותר הרתעה שתניע את הגלגל המדיני עם חמאס.

"אם היום הזה יסתיים בחצי יום שבתון בו כולנו היינו במקלטים בגלל אל עטא, אני לא בטוחה שזו תוצאה טובה להרתעה הישראלית. אני חושבת שזה אירוע פתטי למדי. מדובר על מח"ט בעזה".

כל מבצע צוק איתן לא סגרו כאן את המשק הישראלי. בהיבט התודעתי-אסטרטגי זה לא פחות חשוב לעוצמה של מדינה.

"היעד האמיתי הוא יעד ביניים של פעולה רצינית נגד הג'יהאד האסלאמי שתסייע לתהליך ההסדרה".