בהא אבו-אלעטא
בהא אבו-אלעטאIDF spokesperson

חיסול בכיר הג'יהאד האיסלאמי בהא אבו-אלעטא הלילה (שלישי) ברצועת עזה הביא להסלמה מיידית של גזרת הדרום ולמטחי טילים שהגיעו עד גוש דן.

על השלכותיו של החיסול וההשלכות הצפויות של התגובה הישראלית לחיסול על הרחוב הפלשתיני שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ד"ר דקלה כהן, חוקרת בחוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית ובמכון טרומן, מומחית ליחסים פנים פלשתיניים.

את דבריה פותחת ד"ר כהן בקביעה לפיה חיסולו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי בהא אבו-אלעטא לא היה גחמה של רגע אלא מדובר באדם ש"היה זמן מה על הכוונת של כוחות הביטחון הישראליים". לדבריה "הביצוע המדויק והנקי מאוד של חיל האוויר שפגע בחדר השינה שלו מלמד שהנושא לא היה גחמה אלא תוכנן מזה זמן".

על אבו-אלעטא אומרת ד"ר כהן: "הוא היה איש שטח של הג'יהאד האיסלאמי שהרשה לעצמו בכל הסבבים האחרונים לאיים על ישראל בנשק שהוא מקבל כשלוחה של איראן ברצועת עזה. ההתנהלות שלו ושל ארגונו כארגון סורר שאינו סר למרות החמאס מהווה מבחינת ישראל חצייה של קו אדום". מאחר וכך ולנוכח היותו מכוון הטילים הנורים מרצועת עזה לעבר יעדים בישראל לא נותרה ברירה אלא להחליט על חיסולו.

עוד מבהירה ומדגישה ד"ר כהן כי "לגבי שיטת החיסולים, העניין אינו ספציפי לג'יהאד האיסלאמי. הוא עשוי לשמש את ישראל כלפי יעדי טרור אחרים, אם אלו אנשי חמאס פרופר ואם אלו אנשי ארגונים אחרים".

"היום יצאו כמה פרסומים מחמ"ל משותף שהוקם ברצועה ומאגד בתוכו כמה וכמה ארגונים שמטכסים כעת עצה. אנחנו רואים כעת בצד שלנו את הניסיון להביך את ישראל באמצעות הוצאתה של מערכת 'כיפת ברזל' מכלל שליטה. הם מנסים לכוון בו זמנית את הירי כך שיעד אחד מקבל כמה וכמה טילי מכמה וכמה אזורים. הכוונה היא לנסות ולהכשיל את 'כיפת ברזל' ולכן זו עליית מדרגה מבחינת כוחותינו שצריכים לקחת בחשבון את פעילות הג'יהאד האיסלאמי ואת פעילות החמאס שלא פעם מעלים עין מפעילות הג'יהאד האיסלאמי ופעילות ארגונים סלפים המזוהים עם החזרה לשורשי האיסלאם ומשלבים תפיסות עולם קיצוניות עם משאלות לב".

לטעמה של כהן "הבעיה העיקרית היא שכרגע בשטח יש שיתוף פעולה שהוא בהחלט מאיים, כי המטרה שלהם היא למוטט את 'כיפת ברזל'".

את המאמצים לערוך הפרדה בתגובות מול חמאס לעומת התגובות מול הג'יהאד האיסלאמי מסרבת ד"ר כהן לקבל: "הסיפור של ארגון סורר הוא פיקציה בשורה התחתונה, כי לא יכול להיות מצב שבו הם מתנהלים ככל העולה על רוחם. אם חמאס שולט בשטח הוא צריך להוכיח זאת".

להערכתה בתגובה הישראלית מול אבו-אלעטא יש גם העברת מסר לאיראן שהקשר בינה לבין הג'יהאד האיסלאמי החל עוד בשנות השמונים של המאה הקודמת. כהן מזכירה כי כאןשר גורש פתחי שקקי, מנהיג הארגון, המקום הראשון אליו הגיע היה השגרירות האיראנית.

עוד שאלנו את ד"ר כהן אם האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה רואה את ההסלמה וחוברת להנהגה או שמא מתקוממת נגד מי שהביא עליה את הסערה הזו, קרי ההנהגה המקומית שם. לדבריה "יש ביקורת הולכת וגוברת של האוכלוסייה העזתית כלפי הממשל החמאסי בעזה. מבחינה חברתית אנחנו רואים התמוטטות חברתית בעזה מעבר למצב הכלכלי החמור שבו כל אדם שני ללא עבודה, תנאי המחיה שלהם וההומניטאריה בקטסטרופה. המחאה הזו גם אם היא מתחילה היא נגדעת בעודה באיבה".

"ראינו ניצנים של מחאות, אנשים העלו סרטונים של פעילים שחטפו מכות רצח מאנשי חמאס ושילמו על כך במחיר מאוד גבוה. החיים בעזה אינם פיקניק כבר תקופה ארוכה. יש מחאה אבל הדבר לא הבשיל למרי אזרחי. האוכלוסייה עדין שבויה בידי חמאס".

באשר לשאלת התגובה האזרחית לחיסול היום מציעה ד"ר כהן להמתין ליום שישי ונקודת המתח שבגדר הרצועה. "נקודת המבחן היא ימי שישי בגדר, וזו תימה חוזרת בכל נקודת חיכוך. עלינו לקוות שהדברים לא יגלשו מעבר לאירוע שאנחנו חווים כעת. אמנם הייתה הלוויה המונית, אבל לא ניתן לומר שיש התלכדות וקריאה למלחמה. להיפך, האוכלוסייה טרודה בחיי היומיום ובשרידות שלה, לכן מבחינת נכונות אין נכונות לאסקלציה ברמה של מלחמה".