אחת המצבות שאותרו
אחת המצבות שאותרוצילום: שארית הפליטה ברגן בלזן

משרד הפנים של נידרזאקסן, אחת המדינות המרכיבות את גרמניה, ישיב מצבות יהודיות לבית העלמין בברגן-בלזן.

זאת בעקבות תחקיר של אריה אולבסקי, תושב הרצליה ומתנדב בארגון שארית הפליטה ברגן בלזן שעלה בידו לאתר את המצבות אצל סתת גרמני בעיירה וינסן.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר אולבסקי: "אחרי שחרור מחנה הריכוז ברגן בלזן ב-45' העבירו את הניצולים למחנה עקורים סמוך ולמרבה הצער נפטרו אחרי השחרור עוד כמה אלפי ניצולים. בני משפחותיהם קברו אותם בקברים אישיים מעבר לקברי האחים, ועל הקברים האישיים שמו מצבות אישיות".

מסיבה לא ברורה הוחלט לפני ארבעים שנה להחליף את המצבות המקוריות במצבות חדשות ואולם מספר מצבות שיועדו להיות ממוקמות באתר הקבורה לא הגיעו אליו, וכך "בני משפחות מניצולי המחנה שהגיעו למקום לא מצאו את מקום מנוחת העולמים של יקיריהם".

מספר אולבסקי: "בעקבות פניה של מישהי לקחתי על עצמי לברר מה קרה למצבות הללו, ניערנו אבק על כמה מחקרים גרמניים בעזרתו של אדם גרמני שתרגם לי את הדברים, והמצבות נמצאו אצל סתת גרמני בעיירה שנמצאת במרחק 10 ק"מ מהמחנה".

לאחר מציאת המצבות אצל אותו סתת שאולי קיווה שמתישהו מישהו יגיע וישלם עבורן ועד אז שמר אותן כפי שהיו, התעורר הצורך להעביר אותם ולהשיב אותם אל מקום הקבורה. "נציגה של אתר הזיכרון בברגן בלזן, בחורה גרמניה, ניהלה מו"מ עם משרד הפנים המקומי והוסכם שהם ידאגו לניקוי המצבות ולהעברתן למקומן המקורי".

מספר המצבות שאותרו עומד על 11 מצבות וככל הנראה בכך הושלמה משימת איתורן של המצבות החסרות, "מאחורי כל מצבה זה עולם ומלואו, משפחה שרוצה להדליק נר זיכרון. יש ניצולים שעדיין חיים איתנו וגם אם הם עצמם לא יכולים להגיע הם שולחים את בני הדור השני והשלישי לשם".

בשם ארגונו חותם אולבסקי בדברי תודה והערכה לאותם "גרמנים שלכאורה מה להם ולמצבות יהודיות, ובכל זאת תרמו ככל יכולתם ונרתמו לנושא הזה".