פשוט אִמרו "לא". יס מן
פשוט אִמרו "לא". יס מןצילום: פיני סילוק, באדיבות yes

כמו עצירה בחדר מדרגות כדי להאזין לשיחה קולנית או ויכוח שבוקע מאחת מדירות הבניין, או האזנה מרותקת באוטובוס לנוסע שרב בטלפון עם בני משפחתו – זו התחושה שיש בזמן הצפייה בדוקו-ריאליטי החדש 'יס מן' מבית 'יס'.

מצד אחד יצר רכילות אנושי שמתפתה לרחרח בנבכי נפשו של האחר, ומצד שני תחושה של חדירה חצופה ובוטה לפרטיות.

'יס מן' היא תוכנית שבה חנוך דאום נשלח להיות דמות של מאמן אישי לידוענים שנמצאים במשבר עמוק בחייהם. התיק המרתק והצהוב ביותר, וגם זה שקשור למגזר, הוא של צמד החוזרים והמחזירים בתשובה נועה ירון ויובל דיין, שפותחים לראשונה את סיפור פרידתם המדובר לעיני המצלמה, ולצידם שמות נוספים כמו זוכה 'האח הגדול' קותי סבג ועוד.

המשימה הראשונה של הדיינים היא לקיים מופע ובו לספר לקהל שאינם משפחה אחת. "יש בינינו עוד דברים לא פתורים, אתה רוצה שנעשה את זה על הבמה?", שואל יובל את המאמן, "כן", עונה הדאום. "אני לא בעד זה", אומרת נועה, "זה לבוא משנתיים של עבודה בתוך הבוץ ולשים את זה על השולחן".

בשפה הנועה-ירונית החיננית המוכרת לנו היא אומרת ליובל בהכנות לערב הגדול: "אתה הברזת לי באמצע המסע, השארת אותי עם הפק"ל מים, עם הפק"ל גב, בצד הדרך להיאנח ויצאת לחפש את עצמך. שזה מקסים מבחוץ, אני מתחברת לקונספט, אלמלא הייתה את האישה שנשארה מאחור עם שבעה ילדים בגיל ארבעים וחמש ובלי כלום. בהתחלה רציתי שתחזור או שתמות ואז חשבתי שאני אמות". באמת יש סיבה שמישהו מלבד בני הזוג, או פסיכולוג שמלווה אותם, ישמע שיחה כזאת?

"מאז שאני ילד חייתי בסוף של הקולה, לא נהנה מהגזים, לא מוזגים אותי לבקבוק", מתאר קותי סבג, אחד המשתתפים, את מצבו. ובכן, את הסוף של הקולה לא נהוג להניח על השולחן מול האורחים. ובחזרה מהמשל לנמשל – דיכאון, פרידות קשות ומשבר עמוק הם לא בהכרח סחורה טובה לשידור בטלוויזיה, אלא חומר לתיק של פסיכולוג. הידוענים שמגיעים ל'יס מן' מתחייבים למלא אחר כל הוראה שייתן להם המאמן, אבל דאום הוא לא מטפל מוסמך. הוא כוכב טלוויזיה, ובתפקידו הוא לא פותר למטופלים בעיות אלא מנצל אותן לשם בידור.

יהיו מי שיגידו שמדובר באנשי תקשורת שמודעים היטב למחיר הפרסום. אבל התמונה שונה. חלק מהמשתתפים מעידים כי הם נמצאים במקום הכי נמוך בחייהם, ולמען האמת לא בטוח שהם במצב הנכון לקבל החלטה נועזת כל כך. זה מצטייר כמו צעד אמיץ, אך מצד שני בהחלט נראה כמו מעשה נואש, מין קריאה לעזרה או התמכרות לתשומת לב.

'יס מן' היא תוכנית מעניינת, מאוד מעניינת דווקא מפני שהיא משדרת דברים שממש לא צריך לשדר, כמו סרטוני זוועה מפיגוע או קרבות אגרוף מדממים. בני משפחתם של השניים מנסים גם הם להוריד אותם מהרעיון. "זה שאתם מפורסמים לא אומר שאתם צריכים לנפנף עם זה", אומר אבא של נועה כשהיא בלב ההכנות ל'מופע הגירושין הגדול'. הבנות הגדולות יושבות עם יובל ומכל הלב אומרות לו: "זה להוציא את הלכלוך החוצה. יש בבית את הלל, דוד ואודל (האחים הקטנים – ש"פ), שיצטרכו להתמודד עם זה. אם הלל יבוא לבית הספר וכל המורות יסתכלו עליו אחרת, זה לא באמת רק שלכם, זו התמודדות של כולנו".

את יובל ונועה שום דבר לא עוצר מלעלות לבמה לבושים בכביסה מאוד מלוכלכת, שום דבר גם לא עוצר את קותי מלהפוך את הקושי של אמא שלו לשלם שכר דירה לאייטם בטלוויזיה. אבל הציפייה היא אולי ממערכת יס להוריד את השלטר או לפחות מתי לעצור את הצילום, כי האמת היא שאנחנו כקהל לא ממש נעמוד בפיתוי.