הרב אברהם סתיו
הרב אברהם סתיוצילום: עצמי

הרב אברהם סתיו קורא לרבנות הראשית לישראל אפשר גם לנשים לגשת לבחינות הסמכה לרבנות.

הרב סתיו שנבחן היום (רביעי) על מילה וגירות כחלק מבחינות ההסמכה לרבנות עיר, פרסם פוסט ארוך בפייסבוק שבו שיבח את ההתנהלות המופתית של הרבנות בכל סוגיית הבחינות.

''אבל מאז, ובעצם מתחילת היום הזה, זה לא מרפה ממני", סיפר סתיו בפוסט נוסף שפרסם. ''וכשאני חושב על כל הנשים שאני מכיר ומעריך ויודע שהן כשירות ומסוגלות לא פחות ממני לגשת למבחנים הללו, וחלקן גם ניגשו כבר בעבר למבחנים מקבילים, ממש נצבט לי הלב.

''ולכן למרות שכבר המשכתי הלאה, חזרתי לכאן כדי לומר שאחרי הכל זה לא ייתכן שנשים לא יכולות לגשת לבחינות ההסמכה לרבנות''.

''אתם לא חייבים למנות אישה כרבנית הקהילה שלכם; אתם יודעים מה, בשלב ראשון אתם לא חייבים אפילו לאשר שיהיה בכלל דבר כזה רבנית קהילה. תכניסו מצדי סעיף מיוחד שאומר שמדינת ישראל לא מממנת רב יישוב בלי זקן. זה לא אמור להחזיק בבג"ץ הרבה פחות טוב מאשר המצב הקיים. אבל בחייכם, תנו להן להיבחן''.

לדבריו, מדובר בצעד בסיסי שיאפשר גם לנשים לקבל הכרה רשמית בידע שלהן, ''הרי התעודה הזו נושאת איתה משמעויות שהן הרבה מעבר למינוי בפועל כרב-יישוב. יש לה משמעויות של דירוג שכר במשרדים ממשלתיים, היא מקבילה לתואר-ראשון בכל מיני תפקידים ומכרזים, ובעיקר היא מקנה תיקוף לרף מסוים של ידע הן בעיני הציבור והן בעיני הנבחן עצמו. ואת כל זה אין שום סיבה שבעולם למנוע ממחצית האוכלוסייה.

''ולכן זה לא ייתכן, פשוט לא ייתכן, שנשים לא יכולות לגשת לבחינות ההסמכה לרבנות", סיכם הרב סתיו.

עורכי הדין שהגישו את העתירה
עורכי הדין שהגישו את העתירהצילום: דוברות

נזכיר כי בחודש אפריל האחרון ביקשו מספר נשים הלומדות ומלמדות הלכה להיבחן בבחינות הרבנות על הלכות "נידה" – אך בקשתן נפסלה מראש, על פי הנחיית הרבנות שלא לאפשר לנשים לגשת לבחינות.

בתחילה פנו הנשים אל גורמים ברבנות, באמצעות עורכי הדין של ארגון 'עתים', בבקשה לאפשר להן להיבחן, אולם לאחר שהניסיון לשיח מול הרבנות העלה חרס, החליטו הנשים לעתור לבג"ץ בדרישה לבטל את האפלייה המגדרית.

העותרות משמשות כיום כיועצות הלכה ומלמדות במוסדות תורניים מובילים בארץ. ביניהן: רחל קרן, ראש בית המדרש במדרשת עין הנצי"ב; אביטל אנגלברג, בוגרת המכון למנהיגות הלכתית במדרשת לינדנבאום וישיבת מהר"ת בניו־יורק; שלומית פלינט, בוגרת במדרשת לינדנבאום והמכון התלמודי במת"ן וכיום לומדת בכולל ההלכה לנשים של ישיבת מעלה גלבוע ומדרשת עין הנצי"ב; ושרה סגל־כץ, בוגרת תוכנית ההלכה לנשים של בית מורשה והכולל ההלכתי לנשים של ישיבת מעלה גלבוע ומדרשת עין הנצי"ב וכן עמיתה בכולל ההלכה בבית מדרש הר־אל.

העתירה הוגשה על ידי עו"ד אלעד קפלן, שרה וינברג ואלה סקעת מארגון 'עתים', בשיתוף מרכז רקמן באוניברסיטת בר-אילן וארגון 'קולך'.

בעתירה נטען כי הרבנות הראשית היא גוף ציבורי שעורך מבחני הלכה רשמיים מטעם מדינת ישראל, אשר מוכרים לתפקידים ציבוריים רבים ואף שקולים בתפקידים שונים לתואר אקדמי. מבחנים אלו נותנים הכרה ללימודי ההלכה של תלמידי חכמים בלבד, ולא של תלמידות חכמים, ובכך לטענת הארגונים, הם יוצרים אפליה בין גברים ונשים בקבלה לעבודה ובקידום קריירה תורנית, בין בשוק הפרטי ובין במגזר הציבורי.