יוסף דוד
יוסף דודצילום: באדיבות המצולם

את יוסף דוד, יהודי שומר מצוות, לימדו להאמין בניסים. וטוב שכך, כיוון שדוד, עובד סוציאלי מלונדון, יזדקק לנס כדי להצליח במשימתו החדשה: לזכות במושב הפרלמנט של ג'רמי קורבין בבחירות הכלליות שייערכו ב-12 בדצמבר.

דוד נרשם לאחרונה כמועמד מפלגת ברקזיט הימנית במחוז צפון איזלינגטון שבלונדון. העיתון היהודי Jewish News, באנדרסטייטמנט בריטי אופייני, הגדיר את הניסיון של דוד לנצח במחוז בחירה זה כ״אתגר״.

בבחירות ב-2017 זכה קורבין ב-73% מהקולות. מפלגת UKIP שממנה התפצלה מפלגת הברקזיט, קיבלה אז פחות מאחוז אחד. למעשה מועמדי הלייבור ניצחו במחוז זה בכל מערכת בחירות מאז 1937.

אפילו דוד מבין שהסיכויים שלו לא נראים מזהירים. "אני מודע לכך שלנצח רוב של יותר מ-30,000 קולות יהיה נס", הוא אמר בראיון ל-Jewish News.

אז מדוע בעצם להתמודד? דוד מסביר שזו הדרך שלו "להדגיש את השפעת מגפת האנטישמיות במפלגת הלייבור על הקהילה".

תחת הנהגתו של קורבין, פוליטיקאי מהשמאל הקיצוני שנבחר למנהיג מפלגת הלייבור בשנת 2015, המפלגה הואשמה כי היא מגלה סלחנות כלפי אנטישמיות בשורותיה. זו המפלגה המרכזית הראשונה בתולדות בריטניה הנמצאת תחת חקירה רשמית של גוף ממשלתי בגין גזענות. קורבין עצמו הואשם שגישתו האנטי ישראלית חרגה מזמן אל מחוזות האנטישמיות.

"ממשלה בראשות קורבין תהיה אסון לקהילתנו ולמדינה כולה", אמר דוד.

מן הצד השני, במחוז הלונדוני אותו מייצג בפרלמנט ראש הממשלה המפלה השמרנית בוריס ג'ונסון, מפלגת הלייבור מנסה גם היא להריץ מועמד חסר סיכוי. עלי מילאני, פוליטיקאי יליד איראן, מתמודד נגד ג׳ונסון במחוז שהצביע עבור השמרנים באופן עקבי מזה חמישה עשורים. מילאני נהנה מתמיכתם של כמה יהודים המכנים עצמם "יהודים נגד בוריס". בהודעה שפרסמו ביום שלישי הם טענו שג׳ונסון "מנרמל את הימין הקיצוני ומאמץ את הלאומנים במאמציו לשמור על השלטון, והיהודים יודעים עד כמה זה מסוכן".

בזרם המרכזי של הקהילה היהודית הבריטית לא הצטרפו לאזהרות אלה נגד ג׳ונסון. עם זאת, הקהילה הזהירה כי מפלגת הלייבור, שהייתה ביתם הפוליטי של יהודי בריטניה עד לעלייתו של קורבין, תהווה "איום קיומי" על היהודים בממלכה, אם תעלה לשלטון בראשותו.

גזענות היא בעיה גם במפלגת ברקזיט בה חבר דוד. נייג'ל פרג', הפנים הפרובוקטיביות של מפלגת הברקזיט, השתמש בעבר בדימויים אנטישמיים, בהם הטענה שפעילים "גלובליסטים" מעונינים ליצור "סדר עולמי חדש". ארגון השמאל Hope Not Hate, שמגדיר עצמו מחויב למאבק בגזענות, הזהיר באחרונה כי מפלגת הברקזיט "מושכת אליה דמויות קיצוניות רבות ואנשים המעודדים מסרים קיצוניים", ובכלל זה "גזענות ישירה, איסלאמופוביה ואנטישמיות".

על רקע טענות אלה, יהודי דתי המתמודד נגד קורבין במחוז הבחירה של מנהיג מפלגת הלייבור יכול להיות נכס הסברתי חשוב עבור מפלגת הברקזיט, גם אם מועמדותו חסרת סיכוי. ויוסף דוד בהחלט מספק את הסחורה.

נייג׳ל פרג', לדבריו, הוא "חבר אמיתי" של הקהילה היהודית. דוד הוסיף שמפלגת ברקזיט היא "תמהיל אקלקטי יפיפה של רקעים תרבותיים, אתניים ודתיים שונים". יש "הרבה יהודים במפלגה", אמר דוד, "וזהו מקום בטוח וידידותי עבורם".