הדירה שבה הסתתר בהאא אבו אל-עטא
הדירה שבה הסתתר בהאא אבו אל-עטאצילום: Hassan Jedi, פלאש 90

הזירה הפנים פלסטינית מבעבעת אחרי קריאת התיגר של הג'יהאד האסלאמי על חמאס והבנות הרגיעה עם ישראל והמכה שספג ארגון הטרור בסבב הלחימה בימים האחרונים.

הפרשן לענייני ערבים יוני בן מנחם, חוקר בכיר במכון הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אומר בשיחה עם ערוץ 7 כי גם האזרח הממוצע בעזה יודע בבירור מי ניצח ומי הפסיד.

"ארגון הג'יהאד האסלאמי מנסה להציג את הפסקת האש כניצחון שלו, באמצעות מצג שווא. אבל אם נשאל את התושבים הפלסטינים ברצועת עזה, רובם שמחים לחזור ולשגרה ולא רוצים במלחמה עם ישראל.

''הרצועה היתה משותקת לגמרי ביומיים של המבצע הזה, המעברים היו סגורים, היו חסרים מזון ודלק וכל זאת בלי לדבר על ההפצצות. בשיחות ברחוב הפלסטיני, נשמעים דברים שכמובן לא ייאמרו בקול רם, לפיהם ישראל היא זו שניצחה במערכה הזאת והג'יהאד האסלמי הוא המפסיד", אומר בן מנחם.

לדעתו אחד ההישגים הגדולים של המערכה, גם אם זו לא היתה הכוונה המקורית, הוא הריחוק שנוצר בין חמאס והג'יהאד האסלאמי.

"יש כעת בעיות לא פשוטות בין הארגונים. המחבל שחוסל היה 'טראבל מייקר' שבמשך תקופה ארוכה ניסה לשבש את הבנות הרגיעה בין ישראל וחמאס, פגע באינטרס שלהם ואיתגר לא רק את חמאס אלא גם את ישראל ומצרים".

"יחיא סינוואר, מנהיג החמאס בעזה ומי שמוביל את קו הרגיעה עם ישראל, נקט כאן עמדה ניטרלית, למרות שהיו עליו לחצים כבדים כולל מתוך צמרת חמאס. ארגון הג'יהאד האסלאמי חבר בחמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטיניים ברצועה וארגון חמאס מחוייב לשמור ולהגן עליו. אבל חמאס מכתיב את המדיניות, מעצם היותו הארגון הגדול והחזק ברצועה", מוסיף בן מנחם.

לדבריו, "עכשיו יש הערכות שאי השתתפות חמאס בלחימה, עלול הג'יהאד האסלאמי לפרוש מהחמ"ל המשותף. מה שברור הוא שבג'יהאד האסלאמי לא יסלחו לחמאס על כך שהארגון ישב על הגדר, לא השתתף בלחימה, ובעצם גרם בפועל להשפלתו על ידי ישראל. בג'יהאד האסלאמי כבר מאשימים את סינוואר שהוא משתף פעולה עם ישראל".

הוא מעריך שהמכה שספג הג'יהאד האסלאמי הכאיבה גם לאיראן. "אנחנו נוטים לשכוח שישראל לא לקחה אחריות רשמית, אך במקביל לחיסול בעזה ועל פי פרסומים זרים מטוסי חיל האוויר תקפו בדמשק בירת סוריה את הדירה של המפעיל שלו ומספר 2 בג'יהאד האסלאמי".

"ברור שהועבר כאן מסר לאיראנים, שהארגון הזה מופעל על ידם. המסר היה שישראל מכירה את הניסיונות האיראניים לפגוע בה כמו אלו שנעשו בסעודיה בפגישה במתקני הנפט. ישראל בעצם אמרה, 'אנחנו לא הסעודים. לנו יש מודיעין מצויין ויכולת מבצעית גבוהה. אנחנו יכוליםלהגיע לכל מקום, גם לדמשק וטהרן ודמכם בראשם".

בן מנחם גם חושב שהסיכול הממוקד הוכח כנשק אפקטיבי שמטריד מאוד את ארגוני הטרור. "צריך להסתכל על סבב הלחימה הזה הזה כשלב ראשון בתהליך של שיקום ההרתעה הישראלית וחזרה למדיניות הסיכולים הממוקדים. לשם כך ישראל צריכה לשמור על עקביות ולשנות את מדיניות ההבלגה שלה שהיתה נהוגה עד כה מאז החלה מלחמת ההתשה שנקראת 'קמפיין צעדת השיבה' במרץ 2018".

"חידוש הסיכולים הוא צעד חשוב מאוד במלחמה בטרור. הרי הנשיא טראמפ חיסל את אבו באכר אל בגדדי ואני טוען שישראל צריכה לאמץ את הקו האמריקני הזה ולחזור לשיטת החיסולים הממוקדים", הוא מסכם.