טרבלינקה. ארכיון
טרבלינקה. ארכיוןצילום: Yossi Zeliger/FLASH90

קבר אחים מתחת לחניון של מחנה טרבלינקה 1. חוקרי "המכון הפולני לזכרון לאומי", הגוף האחראי לחקר פשעי הנאצים בשואה, חשפו קבר אחים ובו עצמות ובגדים של קורבנות מחנה ההשמדה שהקימו הנאצים על אדמת פולין.

לצד שרידי הגופות נמצאו גם תרמילי כדורים מהרובים בהם השתמשו הנאצים. הממצאים בקבר האחים התגלו בעומק של 10-15 סנטימטרים בלבד מתחת לאדמה. חוקרי "המכון לזכרון לאומי" בפולין פתחו בחקירה יחד עם צוות מומחים בינלאומי ממדינות שונות ובהן בריטניה, נורבגיה ואוסטריה, על מנת לחשוף למי שייכים שרידי הקורבנות שהתגלו בקבר האחים מתחת לחניון של מחנה ההשמדה לשעבר.

יש לציין כי מדובר במחנה העבודה טרבלינקה 1, שהוקם לפני מחנה ההשמדה המפורסם טרבלינקה 2 שהוקם מאוחר יותר לצידו. לדברי אנדז'יי פוזורסקי, סגן התובע הכללי בפולין, זו הפעם הראשונה שחקירה מורכבת כזו על קבר אחים חדש שהתגלה מתקיימת בפולין.

"בשלב הזה המטרה שלנו היא לקבוע במדויק כמה קברים יש במקום, וכמה גדולים הם. עדיין מוקדם לדבר על הוצאת חלקי הגופות מהקברים. מלבד מציאתם של קברי אחים, המטרה היא גם לקבוע את מיקומם את אתרי ההוצאה להורג ההמוניים של האסירים במחנה".

פרופסור אנדז'יי אוסובסקי, ראש הצוות הבינלאומי לזיהוי פלילי העורך את המחקר במקום, אמר כי "המחקר הוא מקצועי לחלוטין. מרבית האנשים מכירים את טרבלינקה 2, ואנו רוצים לדעת את האמת גם על טרבלינקה 1.

בכל מקרה, בעבר אסירים פולנים היוו את רוב האסירים במחנה". האזור בו נמצא קבר האחים נמצא כעת תחת אבטחה עד לסיום המחקר וחשיפה למי שייכים שרידי הגופות שנמצאו במקום.