ליברמן וגנץ
ליברמן וגנץצילום: אלעד מלכה

ראשי מפלגת כחול לבן סיכמו עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להאיץ את המגעים לכינונה של ממשלת מיעוט בתמיכת חברי כנסת מהרשימה המשותפת.

המטרה היא ללחוץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו להתגמש בתנאיו להקמת ממשלת אחדות.

הפרשן הפוליטי של ''ישראל היום'', מתי טוכפלד, דיווח כי הצדדים יביאו את המגעים עד לסף חתימה בימים הקרובים וישאירו לנתניהו את האפשרות לבוא ללא גוש הימין־חרדים של 55 הח"כים. אם נתניהו לא יתגמש, יחתמו ויביאו להחלפתו בשלטון עוד השבוע. ליברמן עדיין לא התחייב שיצטרף לממשלת מיעוט אם נתניהו יסרב לאולטימטום שיציבו לו.

ממשלת המיעוט תמנה 47 ח"כים, ממפלגות כחול לבן, העבודה וישראל ביתנו. בשל לחץ של יעלון, יועז הנדל וצביקה האוזר, בכחול לבן התעקשו שליברמן לא יימנע או ייעדר בהצבעה על אישור הממשלה בכנסת, שתיתמך על ידי הרשימה המשותפת, אלא יתמוך בה באופן אקטיבי ויהיה חלק ממנה, וזאת כדי להגדיל את הלגיטימציה הציבורית שלה. באופן זה, מרצ, שעמה ליברמן לא מוכן לשבת בממשלה, תתמוך מבחוץ ויחד איתה ארבעה ח"כים בלבד מהרשימה המשותפת.

ממשלת המיעוט תישען על 56 קולות - אחד יותר מבלוק הימין. מלבד השאלה מה יעשה ליברמן במקרה של סירוב נתניהו, עדיין לא ברור אם יש 4 ח"כים מהרשימה המשותפת שיתמכו במינוי ליברמן לשר, דבר שבו תלויה התוכנית כולה בשלב זה.

ממשלת מיעוט - סטירת לחי לדמוקרטיה הישראלית

ראש הממשלה נתניהו מודאג מסיטואציה כזו, ומזהיר מממשלת מיעוט. "יש פה טלפון אדום, ערב־ערב הוא מצלצל", אמר נתניהו בסרטון שצילם ממשרדו, "אומרים לי: ראש הממשלה, צריך לתקוף כאן. צריך לתקוף שם. ומה אני אגיד, רק רגע, אני צריך לבדוק עם איימן עודה? אני צריך לבדוק עם אחמד טיבי?

''מישהו מעלה על הדעת דבר כזה שלא היה בתולדות ישראל, דבר שיפקיר את ביטחון ישראל, דבר שיהווה סיכון קיומי ומיידי למדינת ישראל וסטירת לחי לדמוקרטיה הישראלית, בפרצופם של אזרחים שנתנו את קולם לכחול לבן. הם היו נותנים לו חמישה מנדטים אם הוא היה אומר דבר כזה, גם זה לא.

''לכן אני קורא לגבי אשכנזי ולבוגי יעלון - אתם הייתם במדים. אתם הייתם רמטכ״לים. דברו עם בני גנץ שגם הוא היה רמטכ״ל ותזכירו לו שאלה שאתם רוצים שיהיו שותפים שלכם, שהממשלה שלכם תהיה תלויה בהם, הם רצו להעמיד אתכם - כמו את שאר חיילי צה״ל - לדין כפושעי מלחמה! יצאתם מדעתכם? יש זמן לעצור את הטירוף הזה. דברו איתו, התעשתו, ולכו לאותה ממשלת אחדות שהעם מצפה שנלך אליה ביחד", אמר ראש הממשלה.