מחאת האפודים הצהובים בפריז. ארכיון
מחאת האפודים הצהובים בפריז. ארכיוןצילום: רויטרס

מחאת האפודים הצהובים, אשר פרצה בעקבות העלאת המס על הדלק ושטפה את רחובות צרפת בשנה שעברה, מציינת בימים אלו שנה וחצי לפריצתה.

בניסיון לאותת לרשויות ובעיקר לנשיא צרפת עמנואל מקרון שהמחאה עדיין חיה וקיימת שבו אתמול המפגינים להתפרע בכמה מוקדים בבירה פריז. עשרות נעצרו על ידי המשטרה.

המחאה שהגיעה בשיאה למספר של כ־300 אלף מפגינים, ממשיכה להתקיים מדי סוף שבוע, אך בחודשים האחרונים היא נחלשה מאוד ולא נרשמו אירועים אלימים במשך זמן רב.

אתמול שבו המפגינים לרחובות עם מספר גדול יותר של אלפי מפגינים, ועם מטרה להחזיר את האלימות לרחובות.

משטרת צרפת נערכה לקראתם בכוחות מתוגברים, ביצעה פיקוח הדוק על כל הכניסות לשדרת השאנז אליזה המפורסמת, ומנעה כניסה של מפגינים. למרות זאת הצליחו כמה מפגינים לחדור לשדרה, וניהלו הפגנה בסמוך לשער הנצחון, עד שפוזרו על ידי המשטרה.

כמו כן הוצבו כוחות מתוגברים של המשטרה בסמוך לכיכר איטליה, ונקבע כי חל איסור לקיים הפגנה בסביבות הכיכר. עם זאת, המפגינים הצליחו להתכנס בכמה מוקדים אחרים, שרפו כלי רכב והתעמתו עם שוטרים.

המחאה שפרצה לאחר שהממשלה ניסתה להטיל מס על הדלק, במטרה לעודד את התושבים להשתמש בתחבורה ציבורית ובכלי רכב ידידותיים לסביבה, השיגה את מטרותיה כבר בשבועות הראשונים לקיומה, עם ביטול רפורמת המס על הדלק שתכנן מקרון להוביל.

למרות זאת, המפגינים לא פסקו מלצאת לרחובות, כשמאז הם דורשים את התפטרותו של הנשיא מקרון, דרישה שמקרון אינו מתכוון למלא, גם לא במחיר של חנויות שנבזזות ברחובותיה הראשיים של פריז, ושל מאות כלי רכב שעלו באש בתקופה בה הגיעה המחאה לשיאה.

לפי התכנית של המפגינים, גם היום צפויות להתקיים הפגנות במוקדים שונים בפריז ומחוצה לה, והמשטרה הצרפתית ערוכה בכוחות מתוגברים על מנת לשמור על הסדר במרחב הציבורי.