ימי בראשית מתוך האוצרות האבודים
ימי בראשית מתוך האוצרות האבודיםצילום: הוצאת ניב

את המונח שבעים פנים לתורה, כבר לימדונו חז"ל. פירושים שונים, לעיתים רחוקים זה מזה עד מאד, נכתבו על התורה.

מארגים שלמים נארגו סביב נפלאותיה של התורה. סידרה חדשה, הכתובה באורח סיפורי, והמיועדת לבני הנעורים ומשלבת מדרשי חז"ל, רואה אור בימים אלו סדרת "האוצרות האבודים – התנ"ך בפרוזה".

הסדרה בת ארבעה כרכים, מובילה אותנו במסע מרתק לאורך ההיסטוריה מבריאת העולם ועד סוף ימיו של דוד המלך. הספרים נכתבו על ידי איל כהן בעל תשובה שחי בשני העולמות והם מבוססים על מקורות היהדות ושווים לכל נפש.

כל ספר מגולל תקופה אחרת בתנ"ך: ימי בראשית, דור המדבר, ימי השופטים והמלך דוד. כל סיפור מסתמך על התנ"ך כמקור מחד ועל פרשניות מאידך.

וכך, "ימי בראשית" מתחיל בבריאת העולם ומסתיים במותו של יוסף הצדיק. מקביל למעשה בתורה לספר "בראשית" מתאר את מה שהיה בגן עדן, את פרשת קין והבל, דור המבול ונח, אברהם יצחק, יעקב ושנים עשר השבטים, מנקודת מבט שונה.

הספר השני, "דור המדבר" דן במנהיגותו ובהיסטוריה של משה - האיש שהוביל את עם ישראל במשך 40 שנה במדבר. בתקופה המאתגרת הזאת, שבה יצא עם שלם של עבדים אל המדבר הצחיח, נתקל משה במבחנים רבים ובניסיונות מרד של העם. את רובם הוא צלח בעזרת ניסים גלויים, כמו המן שירד מהשמיים ונתן מענה לרעב של עם ישראל.

משה לא זכה להיכנס לארץ ישראל אחרי שהיכה בסלע במקום לדבר אליו כפי שהצטווה. הספר דן במבחן המנהיגות של משה ומציע התבוננות חדשה ומעניינת לשאלה מה הופך אדם למנהיג ומה מקומו האמיתי של משה בתולדות האומה. הספר מקביל לספרי התנ"ך: שמות, ויקרא, במדבר ודברים.

השלישי, "ימי השופטים" מגולל את סיפורם של 15 שופטים. בין היתר מתוארת דמותו של שמשון הגיבור, שהיה השופט ה-13. שמשון, שהיה מופת לגבורה וכוח, גדל כנזיר. כל זמן ששמר על נזירותו הוא שמר על כוחותיו המיוחדים שעזרו לו להכות בפלישתים. השופט שהיה ראש הסנהדרין נקלע לסיטואציות שונות עם נשים גויות. הוא נפל בגלל שסמך על דלילה שגילתה כי כוחו טמון בשיער ראשו שלא גולח מעולם.

דלילה גזזה את מחלפות ראשו, והפלשתים ניקרו את שתי עיניו ושמו אותו בבית סוהר. באקט הרואי אחרון בחייו קרא שמשון: "תמות נפשי עם פלישתים" והפיל את עמודי הבניין בו שהו באותה עת המוני פלישתים. הספר מקביל לספרים יהושע ושופטים.

האחרון בסידרה ,"המלך דוד" מגולל את מסכת חייו המרתקת והסוערת של דוד המלך מיום היוולדו: הוא מתאר את חייו המלאים תהפוכות מנער שהפך בן רגע למלך

התיאורים כתובים בלשון קולחת ובהירה והסיפורים מוגשים כרומן מרגש, מותח ומפתיע. הספר מקביל לספרים שמואל א ו-ב והתחלת ספר מלכים א.

המחבר, איל כהן, בן 49 מצפת, הוא תמצית של הישראליות המודרנית: תמהיל של חיפוש עצמי מתמיד, חיבור למילה הכתובה ועוד יותר מזה לשפת הקודש ולמקורות.

הסדרה, שנכתבה לאורך שמונה שנים, נאמנה לתנ"ך כמקור ולפרשנויות מפיהם של רש"י, מצודות, רמב"ן, מדרש רבה, מדרש תנחומא, גמרא, זוהר, ילקוט שמעוני, אור החיים, מלבים ועוד מקורות רבים "אני מציג דברים מתוך המדרשים, חומרים שפחות נחשפו בציבור הכללי", מסביר כהן והיא קיבלה הסכמות מגדולי ישראל הרשל"צ יצחק יוסף, הרב שמואל אליהו, הרב שלמה אבינר ואחרים. הוצאת "ספרי ניב".