התחממות ביחסים? פוטין
התחממות ביחסים? פוטיןצילום: רויטרס

יותר מחמש שנים לאחר שנשבו בידי חיל הים הרוסי, יוחזרו היום לידי אוקראינה שלוש ספינות של חיל הים שלה. כך הודיעה אתמול רוסיה, שלא פירטה מדוע התעכבה השבת הספינות עד כה, ומה גרם לשינוי במדיניות ולהשבת הספינות היום.

ההודעה הרוסית התפרסמה אתמול, ובה נאמר כי שלוש הספינות האוקראיניות, חוברו לספינות אחרות של חיל הים הרוסי, הגוררות אותן ממצר קרץ' לעבר הים השחור, שם יימסרו היום לידי חיל הים האוקראיני.

רוסיה השתלטה על חצי האי קרים לפני למעלה מחמש שנים, כשחיילים רוסים במדים לא מזוהים פשטו על חצי האי, תפסו את עמדות השליטה בערים השונות בו, ולאחר ימים אחדים סילקו משם את חיילי הצבא האוקראיני שנסוגו כמעט ללא התנגדות. בהמשך הכריזה רוסיה על סיפוח רשמי של חצי האי קרים לשטחה, ומאז היא מחשיבה את קרים כאזור המצוי תחת ריבונות רוסית לכל דבר וענין.

ההשתלטות על חצי האי בוצעה לאחר שאוקראינה הדיחה את הנשיא שלה, ויקטור ינוקוביץ, שהואשם בכך שהוא פועל בשליחותה של רוסיה, ולמעשה מכפיף את אוקראינה כולה תחנת שלטונו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

בעקבות הדחתו של ינוקוביץ, פרצה מלחמת אזרחים במזרח המדינה, ומאז שולטים הבדלנים הפרו רוסים בשטחים נרחבים ברחבי מזרח אוקראינה, כשרוסיה עצמה שולטת בחצי האי קרים המצוי גם הוא באותו אזור, ולו גבול משותף עם האזורים שבשליטת הבדלנים המזרח־אוקראינים, שנהנים מסיוע רוסי נרחב.

יחד עם חצי האי נשבו גם הספינות של חיל הים האוקראיני, שעגנו באותה העת לחופי קרים, בבסיס של חיל הים האוקראיני שמאז הוסב לבסיס צבאי רוסי, ומשמש כיום את חיל הים הרוסי.

החזרת הספינות עשויה ללמד על התחממות ביחסים בין אוקראינה ורוסיה, לאחר חילופי השלטון באוקראינה ומינויו של הנשיא ולודימיר זלנסקי, שאינו מרבה להשמיע הצהרות אנטי רוסיות כפי שעשה קודמו בתפקיד, פטרו פורושנקו.