ליברמן וגנץ
ליברמן וגנץצילום: אלעד מלכה

פרטי הסיכומים מרחיקי הלכת בין ישראל ביתנו ל'כחול לבן' בתחומי דת ומדינה, אשר אמורים להיכלל בהסכם הקואליציוני בין המפלגות, נחשפו בצהריים (שני) בחדשות 12.

צוותי המשא ומתן של המפלגות הסכימו בין היתר על העברת חקיקה שתאפשר לרבני ערים להקים בתי דין לגיור שלא יפוקחו על ידי מערך הגיור הממשלתי.

עוד הוסכם בין המפלגות על יישום מלא של מתווה הכותל, יישום חוק ברית הזוגיות לפיו כל זוג יוכל להתחתן על פי השקפת עולמו וחקיקת חוק הגיוס במתכונתו המקורית.

הצוותים הסכימו לעגן בהסכם גם את ביטול חוק המרכולים וקיום תחבורה ציבורית בשבת ברשויות המעוניינות בכך, כולל גביית תשלום עבור הנסיעה.

נציין כי מדובר בהסכם מרחיק לכת, אולם חשוב להדגיש שהוא טרם נחתם. במפלגות החרדיות טוענים מנגד כי גם להם נתנו נציגי כחול לבן הצעות מרחיקות לכת.

מארגון נשות הכותל נמסר בתגובה, "אנחנו מברכות על ההסכם המתגבש בין כחול לבן לישראל ביתנו בענייני דת ומדינה, הכולל יישום מלא של מתווה הכותל, כך שיאפשר לכלל הזרמים ביהדות ולנשים להתפלל כדרכם בכותל המערבי, בצורה שוויונית ומכבדת".

"המדובר בהישג חשוב מאין כמוהו, המכריז למעשה כי לכל יהודי ויהודיה יש מקום של כבוד במקום המקודש ביותר לעם היהודי. אנו תקווה כי בניגוד לפעם הקודמת, המתווה אכן יתקבל וייושם, לטובת כלל עם ישראל ובכללם חלק נרחב ומשמעותי ביותר מיהדות התפוצות", הוסיפו.

מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר, מסר "אנחנו שמחים שהפסקנו לשמוע את הזמירות שלפיהן החרדים והבית היהודי לא יכולים להתפשר, והם גם מוזמנים להתחיל להתפשר בזמנם, אבל אף אחד לא באמת מחכה להם. כחול לבן וישראל ביתנו לעומת זאת, קיבלו קרדיט אדיר מהציבור כי בחרו להוביל בסוגיות הדת והמדינה, והציבור הראה לכולנו איפה נמצאים היום רוב הישראלים. אין ולא יכולה להיות פשרה בנישואים אזרחיים, בתחבורה הציבורית בשבת ובאופי השבת בכלל. זה זמנם של המנהיגים להחזיר לציבור ולהוביל אותנו לנורמליות, ליהודית ודמוקרטית ורחוק ככל הניתן ממדינת הלכה. אפילו סנטימטר פחות מזה לא יכול להתקבל".