אריק איינשטיין
אריק איינשטייןצילום: Moshe Shai/Flash90

בערב ה-26 בנובמבר 2013 הובהל הזמר אריק איינשטיין לבית החולים איכילוב, שם נפטר לאחר שהנסיונות להצילו כשלו. באותו הבוקר, איינשטיין בן ה-74 עוד ציין בראיון לתקשורת כי הוא נמצא בעשור הפורה ביותר בחייו מבחינה יצירתית. איינשטיין נפטר מהתפרצות של מפרצת באבי העורקים הבטני, אשר גרמה לדימום פנימי מסיבי שהוביל למותו. לא בכדי, מפרצת באבי העורקים הבטני מכונה "הרוצח השקט".

ד"ר משה חלק, מנהל המחלקה לכירורגית כלי דם במרכז הרפואי שיבא תל השומר, מסביר כי "מפרצת בכלי דם נוצרת כאשר דופן כלי הדם נעשית חלשה עקב מחלה כגון טרשת עורקים או על רקע גנטי ווכתוצאה מלחץ זרימת הדם מתחילה לגדול מקוטר רגיל של 2 ס"מ ולהתנפח כמו בלון לקוטר של 3 ס"מ ומעלה". "במצב כזה" מוסיף חלק "היא נמצאת בסכנת התפרצות ודמם מסיבי אשר יכול לגרום למוות. בקוטר של כ-5 ס"מ או כאשר קוטר המפרצת גדל ביותר מ-1 ס"מ בתוך שנה הסיכון הופך משמעותי הרבה יותר.

למצב זה לרוב אין סימנים חיצוניים ולעיתים רבות, כמו במקרה של איינשטיין, החולה אינו יודע כי הוא נושא בבטנו "פצצה מתקתקת". בישראל כ-1000 אנשים יפתחו מפרצת בטנית בשנה, אולם רק כ-600 מתוכם יאובחנו ויעברו טיפול מונע ומציל חיים. אלו יהיו בד"כ בני 65 ומעלה, אשר עישנו בהווה או בעבר, או בעלי היסטוריה משפחתית (וכן בעלי לחץ דם גבוה, עודף משקל ומצבי סיכון אחרים). למרות שאיננה מורגשת, ניתן לאבחנה בבדיקת אולטרה סאונד פשוטה, הכלולה בסל הבריאות, במיוחד לחולים המשתייכים לקבוצת הסיכון. הפתרון, לפי ד"ר חלק הוא החלפת הקטע הפגוע בצינור מלאכותי בעורק שמהווה מסלול חליפי לזרימת הדם ובכך מונע מהדם להפעיל לחץ על האזור שעשוי להקרע. "ניתן לעשות זאת בהליך של ניתוח פתוח" אומר חלק "אולם בשנים האחרונות יותר ויותר חולים מטופלים בשיטה הזעיר פולשנית בה תומכן (סטנט גראפט) מוכנס לתוך האזור הפגוע בהליך של צינתור. טיפול מונע הנו יעיל עם אחוזי הצלחה של 95-99% ומכאן החשיבות בגילוי מוקדם".

מפרצת תוך בטנית
מפרצת תוך בטניתשיבא