ברני סנדרס
ברני סנדרסReuters

הסנאטור היהודי ברני סנדרס, המתמודד על ראשות המפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב, גינה את הצהרת ממשל טראמפ בנוגע לפיה ההתיישבות ביהודה ושומרון אינה מנוגדת לחוק הבינלאומי.

"ההתנחלויות לא חוקיות על פי החוק הבינלאומי. טראמפ בחר פעם נוספת לבודד את ארצות הברית ולפגוע בדיפלומטיה על מנת למצוא חן על ידי בסיס תומכיו הקיצוני", אמר סנדרס.

הסנאטורית אליזבת וורן, המתמודדת גם היא על ראשות המפלגה הדמוקרטית, גינתה את הצהרת ממשל טראמפ.

"ניסיון אידיאולוגי בוטה נוסף של ממשל טראמפ להסיח את הדעת מכישלונותיו באזור. לא רק שההתנחלויות הללו מפרות את החוק הבינלאומי - הן מקשות על השלום. כנשיאה, אני אשנה את המדיניות הזו ואחזור לפיתרון של שתי מדינות", צייצה וורן.

מנגד, הסנאטור הרפובליקני טד קרוז ממדינת טקסס, החבר בוועדה ליחסי חוץ של הסנאט, שיבח את ההצהרה.

"מזה זמן רב שארה"ב איטית מדי בהכרה במציאות הבסיסית שלבעלת בריתנו ישראל יש ריבונות בשטחים שלה, והיום הממשל נקט בצעדים לתיקון העוול. על הישראלים לקבל החלטות משלהם לעשות עם השטחים שלהם", אמר קרוז בהצהרה שפרסם.

סנדרס סיפק לאחרונה מספר התבטאויות שנויות במחלוקת, בין היתר כשאמר בכנס של שדולה השמאל האמריקנית ג'יי סטריט כי "זו לא אמירה אנטישמית לכנות את ממשלת נתניהו גזענית, אלא עובדה". הוא הוסיף כי "אם ישראל רוצה סיוע צבאי, היא צריכה לשנות את המדיניות כלפי עזה".

שגריר ישראל באו"ם דני דנון תקף את סנדרס באירוע בניו יורק והשיב לו כי הוא "מערער הן את הביטחון של ישראל, והן את ביטחון ארצות הברית".

"אולי סנדרס לא שמע על כך שישראל יצאה מעזה ב-2005", הוסיף דנון. "אולי לא יצא לו לבקר במעבר כרם שלום, שם מאות משאיות עוברות מדי יום על מנת לספק סיוע הומניטרי לעזה. אולי הוא לא שמע על טרור המנהרות".

"הוא מציע להקטין את הסיוע הצבאי לבת הברית החשובה ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון במטרה לתת אותו לחמאס, ארגון טרור שחגג את הטרגדיה ב-11 בספטמבר. אני מבטיח לכם - לא נאפשר לזה לקרות. נילחם נגד הקולות הקיצוניים האלה".