קרולין גליק
קרולין גליקצילום: גרשון אלינסון

העיתונאית והפובליציסטית הבכירה קרולין גליק מתייחסת במאמר פרשנות בעיתון "ישראל היום" להצהרה אמש של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, לפיה ההתנחלויות אינן בלתי־חוקיות.

"מדובר בשינוי משמעותי ביותר במדיניות המזרח התיכון של ארה"ב בדור האחרון", היא כותבת.

לדבריה, פומפאו הציג מספר טיעוניים מהפכניים. ראשית, הוא אמר, הממשל בדק וקבע כי "ההקמה של התנחלויות אזרחיות ישראליות בגדה המערבית כשלעצמה איננה מנוגדת לחוק הבינלאומי".

שנית, פומפאו ציין כי עצם העובדה שיש כמעט קונצנזוס שההתנחלויות הינן בלתי־חוקיות לא קידמה כהוא־זה את השלום בין הפלשתינים וישראל.

"במקום להמשיך להתיישר לפי שקר שרק מרחיק כל סיכוי לשלום, פומפאו אמר את האמת. לא רק שהיישובים ביו"ש אינם בלתי־חוקיים; יש להם הצדקה גדולה יותר מהתנחלויות בשטחים שנויים במחלוקת באזורים אחרים".

"עמדת הממשל מבוססת על הקשר ההיסטורי של העם היהודי ליהודה ושומרון, קשר שעומד בלב ההיסטוריה והזהות של העם היהודי".

"דברי פומפאו, כמו גם החלטת ממשל טראמפ לפרסם את עמדתו כעת, הם סטירת לחי מצטלצלת לאיחוד האירופי. אירופה מנצלת את הכרעתה חסרת השחר שההתיישבות ביו"ש בלתי חוקית כהצדקה למדיניות הכלכלית והפוליטית העוינת שלה, המפלה את ישראל.

פסק הדין של בית המשפט האירופי לצדק מהשבוע שעבר המחייב מדינות חברות באיחוד האירופי לסמן מוצרים יהודים מיו"ש, ירושלים המאוחדת ורמת הגולן הינו סילוף ועיוות המשפט הבינלאומי כעילה ליישום מדיניות אנטישמית גלויה", כתבה גליק.

"הודעת פומפאו היא מעשה ידידות עוצרת נשימה למדינת ישראל ולעם היהודי מצידו של הנשיא דונלד טראמפ וממשלו. אך מבחינה אמריקנית, היא גם מהווה צעד קדימה ביישום חזון מדיניות החוץ של הנשיא".