מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו הכריז על הכרתה של ארצות הברית בכך שהישובים היהודיים ביהודה בשומרון לא מהווים הפרה של החוק הבינלאומי.

ד"ר יוסי ביילין, לשעבר שר המשפטים וחבר הכנסת אל"מ (מיל') מתן כהנא (הימין החדש) הגיבו בתוכניתה של אילה חסון ב-103fm על הפלונטר הפוליטי הסבוך והתייחסו להכרזתה הדרמטית של ארצות הברית.

ביילין: "זאת הזדמנות של המחנה הליברלי להגיע לראשות הממשלה וזאת תהיה טעות גדולה מאוד אם גנץ יחמיץ אותה וייתן יד לבחירות חדשות או של הימין עם ליברמן. הוא עדיין יכול לעשות את זה. הוויכוח הוא לא על מועד הנבצרות אלא על הנושאים המהותיים שעל סדר היום של החברה הישראלית".

היית ממליץ לו ללכת לממשלת אחדות?

"אני בוודאי לא אוהב את זה אך זה בוודאי עדיף מאשר עוד ארבע שנים עם נתניהו או עם מחליפו מהליכוד".

זאת האופציה היחידה של גוש מרכז שמאל להיות רלוונטי בשיח?

"נכון. הגוש הזה קיבל יותר מנדטים מהגוש הימני, אם כוללים את ערביי ישראל. זאת הזדמנות שלא מתרחשת כל יום ולהחמיץ אותה מתוך אמונה שבבחירות נוכל לגבור על הליכוד ושנתניהו ימשיך לכהן כאן בממשלות מעבר היא גרועה מאוד. על כתפיו של גנץ יש אחריות גדולה מאוד לא רק שלה מפלגה שלו אלא גם של מחנה גדול בחברה הישראלית שלא יסלח לו אם יחמיץ את ההזדמנות, כפי שציפי לבני החמיצה לפני יותר מעשור".

זו עמדה שמבטאת דעה של רבים בציבור של איך להגיע לסיטואציה הזו. בכירים במפלגה שלו רוצים דברים אחרים.

כהנא: "אני די מסכים עם ביילין. גם אנחנו משוכנעים שנדרשת ממשלת אחדות לאומית. ניכר שבני גנץ עושה טעות קריטית של לא לבוא בידיים נקיות להקמת ממשלה שכזו ופסילה של השותפים האחרים. שישבו עם נציג הליכוד ויחליטו על קווי יסוד לממשלה. מה שחשוב זה ממשלת אחדות לאומית".

יש לזה סיכוי?

כהנא: "אנחנו עובדים בשני ראשים במקביל וזאת האופציה המועדפת עלינו, להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה של כל המפלגות שמאמינות שצריכה להיות כאן מדינה יהודית ודמוקרטית. במקביל יש ראש חץ שמנסה לשכנע את ליברמן לחזור הביתה לימין. נראה מה יצא מזה".

הפלסטינים כבר גינו את ההכרזה של ארה"ב בנוגע להתנחלויות. מה טראמפ עשה כאן בעצם?

ביילין: "טראמפ אמר שההתנחלויות אינן מנוגדות לחוק הבינלאומי. זו הייתה המדיניות של ארה"ב וזה שונה בימי אובמה. כעת זה שונה מחדש. אני לא חושב שזה נעשה כמחווה לישראל אלה כפנייה לבייס של טראמפ".

הוא לא עשה זאת כמהלך לעזור לנתניהו?

ביילין: "הוא עשה דברים לפני הבחירות אך נדמה לי שזה לא המצב. בפועל זה לא מהלך שמשנה שום דבר. הממשל הזה דיבר על שני דברים משמעותיים שיכל לעשות אותם. הראשון הוא ברית הגנה עם ישראל, שבעיני יש לזה חשיבות אסטרטגית, והשני זה תוכנית השלום, או עסקת המאה שהוא הבטיח להציג לשני הצדדים. את שניהם טראמפ לא עושה ומעדיף מחוות שאין להם משמעות בשטח אלא יוצרות דם רע שלא מוסיף דבר לתהליך המדיני. בסוף ישראל תצטרך להגיע להסכמות עם הפלסטינים ולא עם האמריקאים".

כהנא: "זה אירוע שהוא שמחה גדולה. חברי הכנסת בימין כבר התחלנו להתכנס ולחשוב איך נוכל להשפיע על ארה"ב שתקבל את ההחלטה הזאת. הנס הזה באמת קרה. יש מספיק משפטנים רציניים שיודעים להסביר היטב למה יהודה ושמרון אינם שטחים כבושים וזה בהחלט צעד גדול כדי שנוכל להכיל את החוק הישראלי על שטחי C ובקעת הירדן".

ביילין: "בית המשפט העליון קיבל לפני שנים החלטה שנושא ההתנחלויות לא נקבע מבחינה חוקית כי הוא יידון בהסדר הקבע. האמירה של טראמפ לא מובילה לשום דבר היום, הוא כבר לא מנהיג העולם החופשי באמת. הוא כבר איבד את התואר הזה".

כהנא: "לדעתי זה נותן לנו תחמושת נגד החרמות והניסיון האירופי לסמן את המוצרים שמגיעים מההתיישבות ביהודה ושומרון. בניגוד לדבריך ארה"ב היא עדיין המעצה הגדולה בעולם".

לסיום, ביילין היית שר המשפטים, היו לך עימותים על המערכת?

"בוודאי. בעבר גם התחפשתי ונכנסתי לבתי משפט כדי לראות אם התלונות נגד שופטים מחזיקות מים. היו בוודאי גם עימותים עם נשיא בית המשפט העליון דאז אהרון ברק. מה שקורה היום זה ללא תקדים. כששר לאומתי תוקף את המערכת שלו מתוך רצון לתת יד למי שתוקף את המערכת מבחוץ זה דבר חמור מאוד. כמו טראמפ, השר הזה לא נתפס כסמכות משפטנית חשובה שדבריה מרעידים את אמות הסיפים. לכן ההתרגשות מכך מוגבלת".

כהנא: "אני אדם מאוד ממלכתי וחושב שמערכת המשפט והפרקליטות צריכים לעבור בדק בית משמעותי. הטענות שיש לנו כלפי המהפכה השיפוטית שביילין היה ממוביליה היא רצינית ועם ביסוס אקדמי. מערכת המשפט שלנו במקום לא טוב ולגיטימי לחלוטין לדרוש יהיה בדק בית. להשמיץ את שר המשפטים זה לא מעשה דמוקרטי".

ביילין: "הוא שר שלא נבחר על ידי איש בכנסת. הוא מונה על ידי ראש הממשלה".

כהנא: "זו השיטה הדמוקרטית. הוא נבחר בפריימריז וראש הממשלה בחר בו לשר".

ארה"ב: ההתנחלויות חוקיותמחלקת המדינה של ארה"ב