איראן משפרת את המערך האווירי שלה?

איראן טוענת כי תשדרג את היכולות של חיל האוויר שלה, לאחר שהצליחה לייצר חלקי חילוף, מערכות מכ"ם וסימולטורים למטוסי הפנטום הישנים.

בן שאול , כ"א בחשון תש"פ

עלי חמינאי
עלי חמינאי
צילום: רויטרס

חיל האוויר האיראני נשען במשך שנים רבות על צי מטוסים ישן ומחליד, מתוצרת אמריקאית, לצד מטוסים זולים יחסית מהתעשיה הצבאית הרוסית.

בימים האחרונים טוענת איראן כי היא צפויה לשדרג משמעותית את היכולות של חיל האוויר שלה, לאחר שהצליחה לייצר חלקי חילוף, מערכות מכ"ם וסימולטורים למטוסי הפנטום הישנים, שנותרו בידיה עוד מהימים שלפני המהפכה האסלאמית שהתחוללה לפני כארבעה עשורים.

לפני כחמישים שנה, רכשה איראן מידי ארה"ב 225 מטוסי פנטום F-14 וכ־80 מטוסי 4-F. זמן לא רב לאחר מכן, בעקבות המהפכה האסלאמית והמשבר החמור ביחסים בין איראן לארה"ב, הטילו האמריקאים אמברגו נשק על איראן, ומאז הפסיקו לספק להם חלקי חילוף למטוסים, מה שדילל עם השנים את צי המטוסים.

כיום ההערכה היא כי רק כ־60 מטוסי פנטום וכ־25 מטוסי F-14 עדיין במצב טוב. חלק מהמטוסים התרסקו במהלך השנים בגלל תחזוקה לקויה, ואחרים יצאו מכלל שימוש והחלידו במחסנים של חיל האוויר האיראני.

כעת טוענים האיראנים כי הם הצליחו לייצר חלקי חילוף משודרגים למטוסי הפנטום, לצד ייצור של סימולטור טיסה, מערכות מכ"ם ושדרוגים נוספים שיוכנסו במטוסים הישנים, וישדרגו את היכולות שלהם באופן משמעותי.

למרות האמור, נראה כי חיל האוויר האיראני ימשיך להיות נחשל ויפגר רבות אחרי חילות האוויר האחרים באזור, שרכשו מאז דגמים מתקדמים הרבה יותר של מטוסי קרב אמריקאים. לשם השוואה, בחיל האוויר האמריקאי, הפסיקו להשתמש במטוסי הפנטום כמטוסים מבצעיים כבר לפני חצי יובל שנים, וגם בחיל האוויר הישראלי הם לא נמצאים בשימוש זה כ־ 15 שנה.

כך ברוב חילות האוויר שעשו שימוש בפנטום, נפסק השימוש בו זה מכבר, למרות שהמטוס עבר במהלך השנים שדרוגים שונים, שבוצעו בין היתר על ידי התעשיה הצבאית הגרמנית.