הלוויתו של סלמון טקה
הלוויתו של סלמון טקהצילום: Yonatan Sindel/Flash90

מח"ש הודיעה היום (שלישי) כי קצין המשטרה שירה למוות בסלומון טקה, אירוע שעורר סערה רבתי בקרב יוצאי העדה האתיופית, יואשם בגרימת מוות ברשלנות.

אולם, ההחלטה שהתקבלה לנוכח נתונים שונים שנאספו מהאירוע, בהם יידוי האבנים על הקצין, פציעתו ועוד, מעוררת שוב מחאה כשתומכי משפחתו של טקה מאשימים את מח"ש בהפקרת דמו של סלומון.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם קצינת החקירות לשעבר, עו"ד דלית אלעד, על ההחלטה, והיא מדגישה כי יש להיזהר בכל התנסחות אודות הסוגיה מאחר וחומרי החקירה אינם לפנינו.

עם זאת לטעמה הכרעת מח"ש נשמעת לה סבירה. "צריך לזכור שמדובר בשוטר נורמטיבי ושומר חוק שרק המקצוע שלו הוא שהביא אותו למציאות הזו. אנחנו יודעים ממה שפורסם שהוא נקלע למקום עם משפחתו וילדיו, ראה קטטה, ביקש להתערב מתוקף תפקידו, בהמשך הוא ניתק מגע משם והנערים, וביניהם כנראה גם סלומון טקה, לא נתנו לו לעזוב את המקום, זרקו עליו אבנים ושתיים מהם גם פגעו בו תוך שהם רואים את האקדח ושומעים את האזהרות שלו".

למיטב הבנתה את המציאות בשטח סבורה עו"ד אלעד כי "הוא היה חייב להגיב השאלה היא איך. הירי היה בלתי נמנע". עם זאת יתכן ונכון היה לירות באוויר ולא אל הכביש ואת הנתון הזה בחנו החוקרים בטרם קיבלו את החלטתם.

שאלנו את עו"ד אלעד אם להערכתה החלטות שכאלה מתקבלות במח"ש כשהן מתעלמות מהסערה הציבורית שסביב העניין הנדון, ותשובתה מורכבת בין הרצוי והמצוי: "אנחנו מאוד מקווים שהחלטות מתקבלות באופן סטרילי, אבל הדברים לא כך. כולנו בני אדם. יש ללחץ ציבורי השפעה וזה לא המקרה הראשון. לפעמים זו גם השפעה משמעותית". דוגמא לכך היא מוצאת בתיקי עבריינות מין שבהם "הפרקליטות נדרשת להביא את עמדת המתלוננת ולוקחת בחשבון את עמדתה. זו גם ביקורת ציבורית. יש השפעה לביקורת הציבורית ולשיח".

ומה באשר לחשש מהתפרעויות עתידיות בעקבות ההחלטה? האם בהן מתחשבים כאשר מקבלים החלטה שכזו? להערכתה התשובה שלילית שכן "התפרעויות יהיו בכל מצב". להבנתה במציאות שכזו מבחינתם של תומכי המשפחה "עד שלא יקוב הדין את ההר יהיו התפרעויות".

עם זאת, באשר ליחסה של הפרקליטות ללחץ הציבורי שקדם לדיון בדינו של הקצין היא אומרת כי "יכול להיות שהלחץ הציבורי הביא את הפרקליטות להגיש כתב אישום במקום לסגור את התיק. היו שאמרו לסגור את התיק והיו שאמרו שצריך לעמוד למבחן בית המשפט. אני משערת שבסופו של דבר הקול שהכריע היה הקול שאמר שניתן לבית המשפט להכריע במקום לקחת את כל הביקורת הציבורית אלינו".