מנצ'סטר
מנצ'סטרצילום: איסטוק

מנצ'סטר היא אחת הערים הגדולות בבריטניה ויש המכנים אותה בירתה הלא רשמית של צפון אנגליה.

בשנים האחרונות הפכה הקהילה היהודית במנצ'סטר לצומחת ביותר בעולם וחלה נהירה עצומה של יהודים מלונדון, אירופה ואף מישראל למנצ'סטר. כפטריות אחרי הגשם צצות קהילות יהודיות חדשות, חמות ותוססות מכל המגזרים של היהדות בעיר.

גם חברת אל על שמה לה ליעד את מנצ'סטר ובקיץ האחרון הפעילה כ-3 טיסות שבועיות ובחורף שתי טיסות שבועיות שיוצאות וחוזרות בראשון ורביעי. באל על מרוצים מהקו החדש והביקוש מוכיח את עצמו.

נכון להיום יש כ-40000 יהודים במנצ'סטר. כמחצית מהם מוגדים כחרדים על כל סוגי החסידיות מברסלב ועד בעלז וגור עוד כ-20 אחוז מהם מוגדרים כציונות דתית והשאר יהודים שאינם דתיים.

את תחילת ביקורי במנצ'סטר פתחתי עם שליחי הסוכנות היהודית ובני עקיבא העולמית, מתן וניני מילנר וילדיהם שחר ומאור שעזבו את כל פועלם בישראל ויצאו לשליחות בקהילה היהודית.

הזוג מילנר יחד עם ראש הבח"ד, אנדרו בארקלי, מפעילים את "הבית" של בני עקיבא. בית גדול בבעלות קהילת בני עקיבא העולמית שמשמש כמרכז קהילתי, יהודי וציוני. במקום מתקיימות תפילות שבת וכמובן בימים הנוראים והחגים המקום מלא עד אפס מקום.

"הבית" מאפשר גם חוגים ופעילויות לקהילה היהודית על כל חלקיה, תנועות נוער, אולפן עברית, אירועים, התנדבות עם משפחות המתמודדות עם מחלות מסכנות חיים. במקום גם פועל השוקולטייר רענן ישראלי שעורך סדנאות שוקולד כשרות במתחם 'הבית'.

התיכון היהודי שפועל לא רחוק משם 'קינג דיוויד' מרכז בתוכו כ-1200 תלמידים יהודים מתחם אשר כולל גם ישיבה תיכונית (יבנה בנים) ואולפנה (יבנה בנות).

לא רק קהילות יהודיות, בתי כנסת ובתי ספר יהודים גדלים שם בשנים האחרונות. גם בתחום המזון והמסעדות הכשרות צומחות וביניהן מסעדת "טעם", מסעדה בשרית כשרה וטעימה שמאחוריה עומד עמוס, אדם נעים ומרתק שעשה את כל הדרך מאור עקיבא למנצ'סטר. סמוך למסעדת 'טעם' קיימת מסעדה חלבית 'שלושת האופים' עם מאפים ועוגות ברמה גבוהה מאוד.

הנהירה למנצ'סטר של יהודים ובמיוחד של יהודים מלונדון נובעת מכמה סיבות. הראשונה שבהן היא מחירי הדיור. עלות בית דו משפחתי בלונדון יעלה באזור ה-700 אלף פאונד (כ-3 מליוני שקלים) כאשר אותו בית במנצ'סטר יעלה כ-200 אלף פאונד (קצת פחות ממיליון שקלים).

הקהילה היהודית הרבה יותר מאוחדת ומחברת בין הקהילות השונות, קל יותר לעשות כאן עסקים ובמיוחד עסקי נדל"ן ויש הטבות סוציאליות של הממשלה למשפחות האברכים.

תופעת האנטישמיות בעולם כולו ובמיוחד באירופה לא פוסחת על מנצ'סטר. יש נוכחות חזקה של תנועת ה-BDS שפועלת בעיקר בשלוש האוניברסיטאות במנצ'סטר בהן לומדים כ-500 סטודנטים יהודים.

בעניין זה כלל הקהילות מקיימות מפגשים עם הסטודנטים לצורך פעילות נגד אנטישמיות. רק לאחרונה פנה יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, למנהיגי אירופה בדרישה להגן על היהודים במדינותיהם. ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון ענה להרצוג במכתב תשובה ארוך ופרטני, בו הוא מכיר בעלייה באנטישמיות בארצו ובצורך להילחם בה. "אני מביע את תמיכתי הכנה בכל הקהילות היהודיות בבריטניה ומחוצה לה. היה סמוך ובטוח בתמיכתי האיתנה בכל היבטי החיים היהודיים", כתב ג'ונסון.

לאחרונה נפתח בית חב"ד חדש במרכז העיר בהנהלתם של האחים שניאור וישראל כהן שהוא חלק מ-9 בתי חב"ד נוספים שפועלים בשאר רחבי העיר. מדובר במרכז היהודי היחיד נכון לעכשיו במרכז העיר מנצ'סטר ומתקיימות בו תפילות בכל יום בהשתתפות אנשי עסקים, סטודנטים ויהודים שרוצים להתקרב ליהדות. בקרוב צפויה להיפתח במקום מסעדה כשרה, חללי עבודה משותפים והכנסת ספר תורה לבית הכנסת.

אז נכון שרוב הישראלים שטסים היום לאנגליה מגיעים ללונדון ונכון שרוב הישראלים שכבר טסים למנצ'סטר טסים בשביל משחק כדורגל של קבוצת מנצ'סטר יונייטד אך מי שגם רוצה יעד שמאפשר לשלב חדש וישן, סיור בקהילות היהודיות, אוירה בריטית בלי הלחץ של לונדון, מוזיאונים וסיורים מוזיקאליים והכי חשוב- קניות ומחירים אטרקטיביים.

הכתב היה אורח של חברת אל על