מימין: הצייר מיכאל נצר, יפה בלבן והרב אברהם קריגר
מימין: הצייר מיכאל נצר, יפה בלבן והרב אברהם קריגרצילום: שם עולם

הם היו רק ילדים כאשר פרצה המלחמה שגזלה מהם את התמימות והנעורים, ואילצה אותם להתבגר ולהתמודד עם זוועות השואה.

כעת, ביוזמה מיוחדת של המרכז הבינלאומי "שם עולם", שוחזרו תמונותיהם של ניצולי שואה והוענקו להם לראשונה תמונות ילדות שמאפשרות לניצולים להיזכר בגעגועים בימים שעברו עליהם לפני המלחמה.

הצייר מיכאל נצר הוזמן לדיור המוגן 'בית טובי העיר' בירושלים. הוא ישב מול הניצולים במשך שעות ארוכות ועל סמך התבוננות בפניהם כיום, צייר את דמותם כילדים.

ניצולת השואה יפה בלבן (94) נולדה בצ'כוסלובקיה למשפחה דתית אדוקה. ליפה היו ארבע אחיות ועוד אח. היא זוכרת ילדות טובה וכיפית בתקופה שלפני המלחמה: "חיינו בשלום עם כולם. לא האמנו לעולם שיכול לקרות דבר כזה עד שיום אחד הגיעו וגירשו אותנו מהבית".

יפה הייתה רק בת 14 כשפרצה המלחמה ויחד עם שתי אחיותיה הועברה ברכבות משא לאושוויץ. היא שרדה את תלאות המחנה והצליחה להימלט מידיו של מנגלה.

כשהצייר החל את הציור, דמעות הציפו את עיניה: "אני לא זוכרת את רוב הילדות שלי וזה כנראה לטובה. מעולם לא הייתה לי תמונת ילדות וזה מרגיש כמו סגירת מעגל עבורי".

המלחמה גזלה בן לילה את ילדותם והפכה אותם לשורדים שנלחמים יום יום על חייהם וחיי משפחתם. הם מעולם לא צולמו כילדים ואין להם אפילו תמונה אחת מהגיל הזה.

כעבור מספר שעות הגיש הצייר ליפה את הציור המציג אותה כילדה. את פניה הציפו דמעות והיא התקשתה להביע את רגשותיה במילים. היא הודתה על המזכרת המרגשת וספרה כי היא מצפה להראות אותה לילדים, לנכדים ולנינים שמעולם לא ראו תמונה שלה כילדה.

הרב אברהם קריגר, יושב ראש המרכז הבינלאומי "שם עולם" ומי שיזם את הפרויקט המרגש, אמר כי ״יפה מייצגת דור של מאות אלפי ילדים יהודים שביום אחד עולמם התהפך. היא שרדה את אושוויץ והצליחה לנצל מידו של מנגלה כדי להקים פה בית בישראל. הילדות והתמימות הפכו לסיוט מתמשך אותה העבירה בהישרדות ובדאגה לשלום המשפחה שנותרה לה.

״אנחנו לעולם לא נצליח להשיב לה את הילדות שאיבדה והחוויות שהחמיצה בתור ילדה, אך החלטנו לרגל יום הילד הבינלאומי להעניק לה מחווה סמלית וליצור תמונה שמדמה כיצד נראתה כשהייתה ילדה. להעניק לה את תמונת הילדות שמעולם לא הייתה״, הסביר.