נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץצילום: אלעד מלכה

אחדות או פיצוץ? במשרד ראש הממשלה בירושלים נפגשו אמש (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, המחזיק במנדט להרכבת הממשלה.

הפגישה בין השניים, הנחשבת למכרעת, נפתחה 25 שעות וחצי בלבד לפני פקיעת המנדט שניתן לגנץ על ידי הנשיא להרכיב את הממשלה והסתיימה לאחר כשעה ורבע ללא התקדמות.

גנץ אמר בתום הפגישה עם נתניהו: "בפתח הפגישה היום חזרתי ואמרתי, כפי שאמרתי מאז כניסתי לשדה הפוליטי, כי לישראל דרושה ממשלת אחדות רחבה וליברלית שתורכב בראש ובראשונה משתי המפלגות הגדולות בהובלת כחול לבן שניצחה בבחירות.

ממשלת אחדות שלצד הדאגה לבטחון ולכלכלה תדאג לאיחוי השסעים והקרעים שנפערו בחברה הישראלית בשנים האחרונות. ממשלה שקווי היסוד שלה יקבעו על בסיס המפלגות הגדולות ולכן לא ניתן לבנות אותה על בסיס בלוק סקטוריאלי כזה או אחר.

"בחירות בפעם השלישית הן דבר רע, אבל לא ניתן לוותר על עקרונות יסוד וערכים בסיסיים. נמשיך לעשות כל מאמץ ולהפוך כל אבן על מנת לנסות ולהגיע להבנות ולהקים ממשלה גם בתקופה שנותרה, בכדי למנוע בחירות יקרות ומיותרות המנוגדות לרצון אזרחי ישראל", דברי גנץ.

נתניהו מצדו אמר בסיום הפגישה: "זהו הרגע האחרון של החלטה היסטורית שתשפיע על ביטחון המדינה ועתידה. לצערי הבנתי היום בפגישה עם גנץ שהוא דוחה את מתווה הנשיא ומתעלם מרצון רוב העם שנקים יחד ממשלת אחדות לאומית רחבה".

נתניהו הוסיף: "גנץ מתכוון להקים ממשלת מיעוט שנשענת על הימנעותם של הרשימה הערבית המשותפת. ראש הממשלה יעשה מחר מאמצים נוספים עם אביגדור ליברמן להקים ממשלת אחדות לאומית במטרה למנוע בחירות מיותרות או ממשלת מיעוט מסוכנת למדינת ישראל".

זמן קצר לפני שהחלה הפגישה פרסם ראש הממשלה סרטון, בו קרא לבני גנץ ואביגדור ליברמן להקים ממשלת אחדות רחבה, שתשמור על ביטחון ישראל ותספח את בקעת הירדן.

"ההחלטה ההיסטורית של הממשל האמריקני אתמול נותנת לנו הזדמנות חד פעמית לקבוע את גבולה המזרחי של מדינת ישראל ולספח את בקעת הירדן", פתח נתניהו.

ראש הממשלה הוסיף, "אי אפשר לעשות זאת בממשלת מיעוט שנשענת על אחמד טיבי ואיימן עודה".

"לכן, אני קורא לבני גנץ, לבוא יחד אתי ועם אביגדור ליברמן, להקים ממשלת אחדות שהנושא הראשון שלה, ביום הראשון של הממשלה החדשה, הוא סיפוח בקעת הירדן. העם וההיסטוריה לא תסלח למי שיחמיץ את ההזדמנות הזאת", חתם נתניהו.

גורמים בכחול לבן מסרו בעקבות פרסום הסרטון, "עוד לא התחילה הפגישה ונתניהו כבר מוציא סרטון על מה הוא הולך לדבר עם גנץ".

כזכור, בחצות הלילה שבין רביעי לחמישי, יפקע על פי חוק יסוד הממשלה המנדט שהעניק נשיא המדינה ראובן ריבלין לח"כ בני גנץ להרכיב ממשלה.

לאחר פקיעת המנדט תיכנס המדינה לתקופה של 21 יום שבמהלכם חבר כנסת שיאסוף 61 חתימות יקבל מהנשיא שבועיים לצורך הרכבת ממשלה. אם במהלך 21 הימים איש מחברי הכנסת לא יאסוף את מספר החתימות הדרוש תלך מדינת ישראל לבחירות נוספות.