כ-30 ראשי מדינות מכל רחבי העולם ישתתפו בפורום השואה העולמי החמישי, שיתקיים ב-23 בינואר 2020, ביד ושם בירושלים.

אירוע היסטורי זה הושק באופן רשמי הבוקר במסיבת עיתונאים שנערכה בבית הנשיא בירושלים, במהלכה הנשיא ראובן (רובי) ריבלין, שר החוץ ישראל כ"ץ, יו"ר יד ושם אבנר שלו ונשיא קרן פורום השואה העולמי ד"ר משה קנטור, נשאו דברים ודיברו על חשיבות האירוע בנקודת זמן זו והצורך המיידי למלחמה באנטישמיות ובהכחשת שואה.

האירוע, שיתקיים תחת הכותרת "זוכרים את השואה, נלחמים באנטישמיות", מאורגן על ידי פורום השואה העולמי, בשיתוף עם יד ושם ובחסות נשיא מדינת ישראל.

לקראת ציון יום השנה ה-75 לשחרור אושוויץ בעולם, המסר שייצא מירושלים יהיה כי אין מקום לאנטישמיות בחברה המודרנית.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נשיא צרפת, עמנואל מקרון, נשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, נשיא איטליה, סרג'יו מטרלה ונשיא אוסטריה מר אלכסנדר ון-דר בלן הם רק חלק מהמנהיגים שאישרו עד כה את השתתפותם באירוע.

האירוע יתקיים על רקע העלייה בביטויי השנאה והאלימות האנטישמיים בעולם, בעיקר באירופה. מצב מדאיג זה, הופך את האירוע לחיוני ולרלוונטי יותר מתמיד ומחזק את חשיבות המאמצים להתריע וללמד על הסכנות הטמונות באנטישמיות, גזענות ושנאת זרים, ולעודד מחקר והנצחת השואה.

"משרד החוץ נערך לאירוע רב תהודה, בהשתתפות ראשי מדינה רבים", אמר שר החוץ ישראל כ"ץ, "החשיבות ההיסטורית ברורה ויש משמעות מדינית מיוחדת לקיום כינוס רם דרג זה, בירושלים בירת ישראל. לפני שבעים וחמש שנה, אמי, מלכה כ"ץ, שוחררה מאושוויץ. כבן לניצולי שואה, מאיר ומלכה כ"ץ, זיכרונם לברכה, אירוע זה נושא עבורי משמעות מיוחדת." עוד הוסיף השר כי "מאז אותם ימים אפלים, פעלנו ללא לאות והקמנו מדינה לתפארת. פיתחנו כלכלה מתקדמת ובנינו צבא רב עוצמה המבטיח כי העם היהודי לעולם לא יעמוד חסר אונים מול אויביו. עם זאת, האנטישמיות עדיין מרימה את ראשה ואף מתעצמת. זה ניכר בהתקפות אלימות נגד יהודים, בהשחתת בתי קברות יהודיים, בהסתה וברצח של יהודים. הקהילה הבינלאומית צריכה לעשות יד אחת כדי להילחם באנטישמיות".

השואה הפכה פרדיגמה ליכולת האנושית לנהוג ברוע קיצוני שיטתי ואכזרי", אמר יו"ר הנהלת יד ושם, אבנר שלו, "לא רק בשל היקפה חסר התקדים- רצח של שישה מיליון גברים, נשים וילדים יהודים, אלא גם בגלל הרציונל החסלני שעמד מאחורי האידיאולוגיה הנאצית לפיו השמדת העם היהודי נועדה לשמור על 'הגזע הגרמני הטהור'. היכולת של חברה מתקדמת להצדיק מחיקה של עם שלם ושל תרבותו נתמכה ואף קיבלה חיזוק ועידוד מתפיסות והתבטאויות אנטישמיות עתיקות יומין, חלקן עדיין נוכחות היום בעולם שלאחר השואה". עוד הוסיף שלו כי "יד ושם פועל ללא לאות להגברת הידע והמודעות להיסטוריה של השואה במטרה להבטיח שזכרה יהיה רלבנטי גם 75 שנה אחרי תום מלחה"ע השנייה. וכן על מנת שיהווה כלי במלחמה באנטישמיות, בגזענות ובשנאת האחר - תופעות מדאיגות הנמצאות בעליה ברחבי העולם היום".

מייסד ונשיא פורום השואה העולמי ד"ר משה קנטור נשא דברים באירוע ואמר: "הציווי 'לזכור ולא לשכוח', צריך להיות אוניברסלי, לא רק יהודי. אמר ד"ר משה קנטור, נשיא פורום השואה העולמי ונשיא הקונגרס היהודי האירופי. "הקיום היהודי באירופה נמצא בסכנה. יהודים חשופים להטרדות ותקיפות אנטישמיות יומיומיות, ברחובות, בבתי הספר, באוניברסיטאות, באינטרנט וברשתות החברתיות. המציאות הזו משמעותה שהרוב המכריע של היהודים באירופה כבר אינם מרגישים בטוחים."

"אנטישמיות היא שנאה שאינה יודעת גבולות. היא אומצה על ידי בעלי אידיאולוגיות שונות והפכה למכנה המשותף המאחד את כל הקיצונים על הקשת הפוליטית, המקדמים אג'נדה של חוסר סובלנות שמסכנת את כולנו. יהודים מותקפים ללא רחם על ידי השמאל, הימין והזרם המרכזי. אנו בנקודת זמן מרכזית נוספת בהיסטוריה בה על מנהיגי העולם לנקוט עמדה ולפעול. מילים אינן מספיקות. ייסדתי את פורום השואה העולמי מתוך אמונה עזה שדרך המנהיגים ודרך ההנהגה הפוליטית העולמית נוכל להוביל לשינוי."