הרבנית מרים לוינגר, ממחדשי הישוב היהודי בחברוןהלל מאיר

לשותפות בפרויקט הבנייה בחברון

על חשיבות האחיזה בחברון, עיר האבות, ועל התמורות שחלו מאז ימי ראשית ההתיישבות היהודית בעיר ועד ימינו אלה, מספרת הרבנית מרים לוינגר, אלמנתו של פורץ דרכו של הישוב היהודי בעיר, הרב משה לוינגר זצ"ל.

"בעלי למד ב'מרכז', ומי שלומד אצל הרב קוק מבין שהמפתח לארץ ישראל זה גאולת אדמות וגאולת בתים", פותחת הרבנית לוינגר ומספרת על הטענה שהובאה בפני הרב צבי יהודה קוק עם תחילת ההתיישבות בעיר.

"היו בתים שבעבר היו של יהודים. הערבים קיבלו מעמד של 'דיירים מוגנים' ורצו הרבה כסף. אמרו 'למה לשלם כסף, זה הרי רכוש של יהודים', אבל הרב צבי יהודה אמר להם 'תקנו אפילו עשר פעמים. העיקר שבסוף זה יהיה שלכם'. אני הולכת עם זה כל השנים כשאני מבינה שהמפתח לארץ ישראל ולגאולה זו גאולת ארץ ישראל באופן מעשי", אומרת הרבנים ומוסיפה: "לכן בעלי לא חסך מאמצים או כסף כדי לגאול בתים".

"בשבילי זה חלום לראות את הדור הבא ממשיך ומבין את חשיבות הגישה שאנחנו, בעלי ואני, חיינו אותה. אנחנו רואים שהילדים שלנו ממשיכים את זה יחד עם הדור הצעיר, בשבילי זה חלום שלא הייתי מעזה לחלום ופתאום קיבלתי את זה".

על ימי ראשית ההתיישבות מספרת הרבנית לוינגר: "כשבאנו לבית הדסה במשך שנתיים היה חושך ברחובות. הערבים הלכו לישון עם השמש, וכשהייתי הולכת בלילה למערת המכפלה או מקומות אחרים הרחובות היו ריקים, רק להקות של כלבים. הייתי לוקחת איתי תרסיס נגד חרקים. זה היה הנשק שלי כשערבים היו מתחילים איתנו".

מאז התחוללו תמורות אדירות: "בשנים האחרונות ברוך מרזל התחיל להזמין לכאן את החסידים ליארצייט שלהם ובכך התחילה התנועה לכיוון חברון. היה כאן צוות של צעירים שהתחילו לעשות אירועים כדי שיהודים יבואו לחברון ופתאום רואים ברחובות אלפי יהודים. לפני שנתיים ב'חיי שרה' היו 35 אלף יהודים שבאו לשבת שלמה".

"יש מאמר של הרב קוק משנת תר"צ, שנה אחרי מאורעות תרפ"ט, ושם הוא כותב על המהות של חברון, שחברון מכילה את כל עם ישראל ושבה יש את היסוד הפנימי והניסי, ואנחנו רואים את זה, כי פתאום בחודש אלול רואים יהודים בסיורי סליחות, רואים בחגים ובחול המועד שבאים המוני יהודים, אז אתה מבין את מה שהרב קוק כתב. רואים בחברון את כולם, גם דתיים, גם חילוניים, גם חרדים וגם ליטאים. זה פשוט מדהים. זה חלום שלא העזנו לחלום".

הרבנית לוינגר מזכירה גם את דברי האור החיים הקדוש לפיהם "אם לא נילחם על ארץ ישראל, אז גם את מה שיש לנו יקחו לנו. הרב דוד בן שמעון כותב שחברון היא המפתח של כל ארץ ישראל. רבי נחמן כותב קודם תעשה מתוך אמונה ואחר כך תראה את זה בשכל, ואנחנו עשינו את מה שעשינו בחברון מתוך אמונה כי השמאל רצו לתת את חברון לגויים. משה דיין אמר בראיון שהוא מצטער רק על זה שהוא השאיר את היהודים בחברון. הם רצו לתת את חברון ומערת המכפלה לערבים. שמעתם על אומה שרוצה לתת את קברי אבותיה לעם אחר?"

"אנחנו צריכים לעשות אחורה פנה ולהתחיל בגאולת ארץ ישראל. להתחיל בהתחלה נכונה. בגלל שלא הייתה התחלה נכונה אנחנו באיזו התלבטות. צריך לחזור למה שהרב קוק אמר, שזו ההתחלה והחזון שלנו הוא החזון של עם ישראל. צריך להפנים שעכשיו זהו התור של גאולת ארץ ישראל שהיא הכביש לגאולה עצמה".

את דבריה חותמת הרבנית בקריאה "לכולם להיות חלק מהחזון, להבין את החזון ולעבוד בשבילו. היום זה ברור יותר מפעם שזה באמת המפתח".

להשתתפות בפרויקט הבנייה בחברון - לחצו כאן!

עצרת במלאת 18 שנה לחידוש היישוב היהודי בחברון, פסח תשמ"ו 1986
עצרת במלאת 18 שנה לחידוש היישוב היהודי בחברון, פסח תשמ"ו 1986באדיבות מועצת יש"ע, ארכיון עפרה‎