נוער
נוערצילום: יניב נדב, פלאש 90

יום הילד הבינלאומי מעלה שוב את שאלת יחסה של מערכת החינוך והיחס בכלל לנוער נושר. את השאלה הצגנו ביומן ערוץ 7 בפני ד"ר נירית ראוכברגר, ראש המסלול לקידום נוער במכללת אורות ישראל

בדבריה מדגישה ד"ר ראוכברגר כי לצד הנשירה הגלויה קיימת גם נשירה סמויה המהווה חלק מהמסלול המוביל לנשירה הגלויה, ואותה יש לזהות ובה יש לטפל מבעוד מועד.

"יש נשירה גלויה, שבה התלמיד עזב את מערכת החינוך לאחר תהליך ארוך שמתרחש מתחת לאף שלנו ומורים לא תמיד מודעים לכך. התהליך הזה הוא הנשירה סמויה. הילד עוזב בהדרגה את המערכת, יש לזה תופעות כמו נוכחות פיזית יורדת, תחושת ניכור וירידה בהתמדה", היא אומרת וקובעת כי אלמנטים אלה יכולים לסייע לנבא נשירה מתקרבת, לבד מהתייחסות לרקע של כל ילד וילד, וזיהוי נכון יוכל למתן או למנוע את הנשירה.

עוד מוסיפה ראוכברגר ומציינת כי "יש גם "מנבאים" בתוך המערכת עצמה: ילד שמושעה פעמים רבות מדי, בין אם לבית ובין אם לכיתה אחרת, מספר ההשעיות הוא אחד המנבאים תהליך של נשירה. במערכת צריך להעלות מודעות, לפקוח עיניים, לזהות תהליך ולבצע התערבות בזמן".

לדבריה גם אם התובנה הזו ברורה לחלק ניכר מאנשי החינוך והמערכת הרי ש"לא תמיד יש את הכלים להתמודד"

"זה לא רק מספר ההשעיות, אלא גם הישגים נמוכים וירידה בהתמדה. המערכת בנויה כך שהיועצת עובדת באופן מערכתי והמורה עסוק בארבעים תלמידים ולילד אין כתובת. ההתמודדות עם הקושי לבד זורקת את הנערים לפתרונות שהם לא בהכרח יעילים, ואנחנו ממשיכים אל רצף שאחת הנקודות שלו היא נשירה גלויה".

לנוכח כל אלה סבורה ראוכברגר כי הפתרון הוא בהצבת "גורם במערכת שיידע לזהות ולהכין תכנית מתאימה".

"הנחת היסוד היא שילד לא רוצה לנשור. הוא רוצה להיות בקבוצת הגיל שלו ורוצה שייכות. ילד לא מחפש נשירה ואם זה לא עובד צריך להבין למה. יש ילדים שהרקע לנשירה שלהם הוא קושי לימודי ובית הספר מפגיש אותם עם נקודה כאובה של כישלון וחוסר הצלחה, יש תלמידים שהקושי שלהם אחר, וחלק מהתכנית הוא לזהות ולבנות מענה מתאים בתוך או מחוץ לבית הספר".

לדבריה "היום במשרד החינוך המודעות גבוהה, אבל עוד לא הכירו בצורך בפונקציה של אדם שיהיה חלק מבית הספר ותפקידו לקבל את אותם נערים. האופציה של נער לשהות בתוך הקושי ולהתמודד אתו כמעט לא קיימת, והאפשרות לברוח למצבי סיכון מאוד זמינה. בנוסף, לא רואים את הסיכונים אלא בשלבים מאוד מתקדמים. דרוש אדם שיוכשר ויידע להשתמש בכלים הקיימים להעלאת שיח ולהיות המבוגר המשמעותי שמלווה את הנער ושומר אתו על קשר".