זועמים שם. איראן
זועמים שם. איראןצילום: ISTOCK

בראיון ליומן ערוץ 7 מנתח ד"ר אלדד פרדו, חוקר בכיר במכון טרומן ומבכירי המומחים הבינלאומיים לאיראן, את צעדיה האחרונים והבאים של איראן, ולהערכתו הסיכוי שאיראן תפתח כעת במערכה נגד ישראל נמוך.

בראשית דבריו מעריך ד"ר פרדו כי התקיפה הישראלית הלילה על מוקדים איראניים בסוריה לא היוותה בהכרח תגובה לירי כלפי ישראל לפני מספר ימים אלא מדובר במענה למספר מהלכים כוללים שביצעה איראן בעת האחרונה. "כנראה שהצטברו מעשים איראניים בשטח במרחב שמסוכן לנו והוחלט שזו הזדמנות שמתאימה לתקיפה", הוא אומר, ומדגיש כי מדובר בהערכה ולא במידע צבאי או מודיעיני, אך מזכיר מספר דוגמאות למהלכים איראניים שכאלה:

"הייתה תקיפה איראנית בסעודיה לפני מספר חודשים. הם תקפו שם מספר מרכזי נפט מאוד חשובים. זו הייתה פעולה עם משמעות גלובאלית. ראשית, זו מדינה שתוקפת את מערך האנרגיה העולמי. זה כמעט כמו לזרוק פצצת אטום. ארה"ב לא הגיבה אבל רשמה לפניה. בנוסף התברר שלמרות אמצעי ההגנה האמריקאיים יש לאיראנים יכולת לחדור וגם בארץ היו מודאגים מזה".

"אנחנו יודעים שקודם לכן ישראל סיכלה התקפה דומה נגדה על ידי פעולה מניעתית בסוריה. ישראל סיכלה מהלך שמשלב טילים ומזל"טים מונחים בעזרת מודיעין מוקדם שבלם אותם טרם שיגור, אבל אנחנו לא יודעים שאנחנו מסוגלים לעצור את זה באוויר, בהנחה שהם אכן היו משגרים אותם אלינו". לנוכח כל אלה, יתכן, אומר ד"ר פרדו, שלא נותרה לישראל ברירה אלא לבצע מהלכי מנע הכרחיים. "את זה אני אומר כמי שלא מבין בענייני צבא אלא עוסק באיראן עצמה, ואולי אין לכל מה שאני אומר בסיס", הוא מסייג ומוסיף:

"ראיתי מספר מומחים, כתבים צבאיים ואחרים, שאמרו שישראל נמנע מלתקוף כי התברר שאיראן יכולה לחדור. לפני זה הייתה תקופה די ארוכה שביצענו שורה של תקיפות מאוד רציניות, כולל בעיראק, כולל בגבול סוריה עיראק ובכל האזור, ולמעשה בלמנו את בניית האימפריה האיראנית בזירה שלנו, אזור הציר האיראני הצפוני".

בהקשר זה מזכיר ד"ר פרדו כי איראן פועלת בתנועת מלקחיים של הציר הצפוני מאפגניסטאן ועד הים התיכון, והציר הדרומי לכיוון תימן והמפרץ, "כאשר הכוונה היא לייצר תנועת מלקחיים סביב מכה ומדינה. כשאיראן תשתלט על מכה ומדינה, מה שנראה לנו מופרך, תתקדם התכנית שלהם לכיבוש העולם כולו, מה שהם מחויבים לו בחוקה שלהם".

להערכתו של פרדו ישראל נמנעה מלתקוף בשל החשש מיכולות החדירה של איראן והתחושה לעליונות טכנולוגית וצבאית ישראלית מול האיראנים. לעומת זאת אם הייתה ממשיכה ישראל במדיניות ההבלגה הייתה נוצרת בסוריה מציאות דומה לזו של עזה, ושם, בסוריה ממתינים לפקודה כשמונים אלף לוחמים חברי מיליציות הנשמעות למרות האיראנית וחותרים להקמת האימפריה האיראנית.

"צריך לשים לב גם לתופעת ההפגנות וההתקוממות הגדולות באיראן, שמצטרפת לגל ההפגנות העקשני והאלים מאוד בעיראק וישנה גם מחאה בלבנון, כולל באוכלוסייה השיעית", אומר פרדו ומזכיר גם את המתרחש בעזה כחלק מהמרד נגד איראן. "אנחנו רואים שהייתה התלקחות בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי, שהוא גוף איראני, וחמאס לא התערב, כלומר תמך בישראל ומרד באיראן, כלומר לפנינו אימפריה איראנית שהאידאולוגיה שלה כלל מוסלמית ובכל רחבי האימפריה יש מרידות נגד המרכז".

המחאה הזו, סבור ד"ר פרדו, מעסיקה מאוד את השלטון באיראן ומשום כך הוא לא צפוי לצדד בפתיחת מערכה נגד ישראל, גם אחרי התקיפות האחרונות בסוריה. "הדבר האחרון שהם צריכים הוא סכסוך נגד ישראל. באיראן יש ממש עכשיו הפגנות שמכסות עשרות ערים עם הרוגים. הם סגרו את האינטרנט לכל המדינה, כולל אתרי תעמולה של המשטר עצמו. אמנם יכול להיות שהגל ייעלם, אבל גם יכול להיות שלא.

״הסיסמא החדשה שם היא ששופכים את הכסף על פלשתין ולא על העם שלנו. סיסמא נוספת בהפגנות היא 'לא לעזה ולא לסוריה, את נשמתי אתן לאיראן'. כלומר, הדבר שהכי מרגיז אותם הוא שהמשטר מתערב בפלשתין. מבחינת העם האיראני זה הדבר הכי גרוע. אין להם כלום עם הפלשתינים, מעבר למה שקרה כעת בעזה, שישראל התכתשה עם הג'יהאד האיסלאמי וחמאס לא התערב, כלומר איראן מנסה להבעיר מלחמה אבל חמאס לא מעוניין בכך למרותש הוא רוצה לחסל את ישראל. המלחמה הזו מלמדת שבגלל השאיפה לנשק גרעיני, שאותו האימפריה לא צריכה, הכול שם במצב של התפוררות".

"צריך לזכור שאנחנו עם גבולות קצרים. הם צריכים לשלוח שיירות או מטוסים שנוכל לפגוע בהם בדרך. הקווים הקצרים הם היתרון שלנו. הם לא יוכלו לכבוש אותנו בלי טנקים וציוד. בנוסף, העם בדרום לבנון נגד חיזבאללה. אין לאיראן כוחות יותר. הם חסרי כוח וחסרי אונים. לכן המצב שלהם קשה. עד עכשיו הם רק חטפו וגם הציבור שם זועם וצורח את זה ברחובות, אז עכשיו להיכנס למלחמה כזו כשהעם זועם עליה עוד לפני שהיא פרצה".