פנס הוא כלי שכולנו מכירים ואשר השימוש המרכזי שלו הוא תאורה: להאיר חדר חשוך, לחפש בחשיכה חפץ שאבד או להליכה לילית בשטח שאיננו מואר בתאורה חשמלית.

בנוסף לשימושים מוכרים אלה ישנן עוד כמה סיבות טובות המצדיקות החזקת פנס טוב באופן קבוע בהישג יד. כל פנס, ובמיוחד- פנס גדול בעל עוצמת תאורה טובה, עשוי להתברר ככלי עזר אפקטיבי ואף מציל חיים בעתות חירום של לחימה, חדירת מחבל, תקיפה, ואפילו- בעת שמתרחשת תקלה במנוע בזמן נסיעה לילית באזור חשוך.

נפרט כמה אפשרויות לשימוש יעיל בפנס בשעת חירום:

1. זיהוי אויב בעת לחימה

בעת חשש לתנועת אויב בשטח בשעות הלילה, כמו: חדירת מחבל למרחב אזרחי או צבאי, פנס עשוי להיות כלי חשוב ביותר לזיהויו ולנטרולו המהיר של האויב.

חשוב לדעת: למחבל אין התלבטויות! כל תנועה שהוא מזהה בשטח היא מטרה פוטנציאלית לירי הרצחני שלו. לעומת זאת, בעבור אזרח, חייל או לוחם כיתת כוננות שהוקפץ כדי לעצור את מסע ההרג, כ-99% מן האנשים בגזרה הם ידידים.

כשמדובר בשטח ישראלי-ידידותי אנו חייבים לוודא במאה אחוז בטרם נבצע ירי שלפנינו ניצב המחבל ולא- חלילה- שכן, ידיד או חייל ישראלי. לשם כך חשוב עד מאוד שיהיה לנו פנס בהישג יד, שבאמצעותו נוודא שאנו יורים באדם הנכון.

כדי לחסוך זמן כדאי מאוד שהפנס יהיה מחובר לנשק בצורה מסודרת- כך אפשר יהיה לבצע את פעולת זיהוי המחבל ואת פעולת הירי בעת ובעונה אחת. ואולם, גם אם אין לכם פנס עם התקן כזה, אפשר להחזיק את הפנס ולהאיר בו אל עבר המטרה בשעת הירי- כמו שאני מדגים בסרטון המצורף.

2. סִנְווּר עיני תוקף

בעת הליכה לילית בסמטה צדדית חשוכה או בעת כניסה לחניון תת-קרקעי אפל, חשוב להיות מצויד בפנס בהישג יד.

במצב של התקפה פתאומית מצידו של תוקף (מחבל, שודד או כל חורש מזימות אחר) מבקש לנצל את חסות החשיכה ולבצע את זממו, חשוב מאוד להרוויח זמן כדי להימלט.

בעת התקפה כזו יש לנקוט את הכלל הפשוט הבא: לסנוור. להרביץ, לברוח.

ראשית כל, יש לסנוור את עיני התוקף, ומייד אחר כך לנצל את שבריר השנייה שבו הוא מסנוור כדי לתת לו כמה מכות טובות ולהימלט.

3. הפנס ככלי תקיפה

פנס ארוך וגדול, במיוחד אם הוא עשוי מברזל או ממתכת קשיחה אחרת, יכול לשמש ככלי תקיפה מצוין. אפשר להכות בו כמו במקל.

ואולם, גם פנס קטן יכול להיות יעיל ככלי התקפה. אפשר להחזיק אותו בתוך האגרוף ולהכות בתוקף בעוצמה. חפץ קשיח בתוך האגרוף מחזק את העוצמה של הפגיעה וגם מקטין את הסיכוי לשבירת היד ברגע הפגיעה של האגרוף.

4. טיפול בפצועים

בעת אירוע עם נפגעים המתרחש בשעות החשיכה חשוב מאוד לדאוג לתאורה טובה. לא נוח להחדיר עירוי או לזהות את מיקומם של פגיעות ושל פצעים בחושך. הדרך הטובה ביותר לטיפול בפצוע בחשיכה היא להשתמש בפנס ראש. אם אין פנס ראש, אפשר להחזיק פנס בפה או להאיר למישהו אחר שמטפל.

5. איתות ותאורה במצבי חירום

פנס עשוי להתברר ככלי יעיל ואפקטיבי מאוד גם בעתות חירום שאינן קשורות ללחימה או להתגוננות. פנס יכול להציל חיים בעת תקלה במנוע בזמן נסיעה במדבר או בהיתקעות ברכב שהתהפך אל שולי הכביש באזור חשוך ושומם. אפשר לאותת בעזרתו כדי למשוך את תשומת לבם של עוברים ושבים או של כוחות חילוץ ואפשר להיעזר בו כדי למצוא דרך להיחלץ.

והנה טיפ פשוט להארת חדר חשוך: להאיר עם הפנס לכיוון התקרה ואלומת האור חוזרת ומציפה את החדר כולו באור. נסו ותראו!

לסיכום: פנס הוא כלי מעולה! כדאי שיהיה לכם בהישג יד. אפשר לשים אחד קטן בכיס או בצרור המפתחות, להתקין פנס על הנשק ולהניח גם פנס גדול וטוב בדלת המכונית.

שיהיה לכם בהצלחה.

אשמח לשמוע את התגובות שלכם על המידע במאמר ובסרטון!

כמובן שמוזמנים לשתף...

תתמידו באימונים ותהיו ערניים.

שלכם משה קוניקוב.