רות היזמי, תושבת חברון, עמותת 'הרחיבי'הלל מאיר

רות היזמי, תושבת חברון, מספרת על ימי הכניסה הראשונים ל'בית השלום' שבעיר, לפני כ-13 שנים, ימי המבצע החשאי שמזכיר את ימי חומה ומגדל, ימי ראשית ההתיישבות בארץ ישראל.

"זכיתי להיות בקבוצה שנכנסה לבית השלום לפני 13 שנה. חוויה שאי אפשר לשכוח. נכנסנו כחודש לפני פסח, היה קור אימים. נכנסנו בתחושה שגם אם נזכה להישאר בבית שנגאל בחברון חמש דקות עשינו את שלנו", מספרת היזמי.

"זה היה מאוד סודי. לקחנו מזרונים ומים כמו בתקופת חומה ומגדל. נכנסנו בחשאי לבית השלום. לא הייתה תאורה, שירותים מים חלונות ודלתות. רק שלד של מבנה. גיששנו את דרכנו באפילה והאבק עולה ומיתמר סביבנו, ונכנסנו. חבר'ה צעירים הביאו כבלים עם ממנורות ובתוך כמה דקות נדלק האור שלא אשכח. עמדנו שם בהתרגשות מאוד גדולה ובדמעות בעיניים ותחושה של רגע היסטורי"

"לא ידענו מה יהיה", מוסיפה היזמי ומספרת, "חשבנו שהצבא יגיע ויוציא אותנו משם. הבית נרכש אמנם באופן חוקי עם כל הניירת והתיעוד אבל ידענו שזו לא מגמת הממשלה לגאול בתים בארץ ישראל ולהתרחב, אלא להיפך. כאן יש נקודת אור בתוך התקופה הכואבת הזו. זה מה שהיה לפני 13 שנה וממשיך גם כעת".

על פעילותה של תנועת 'הרחיבי מקום אהלך' הגואלת בתים בעיר האבות אומרת היזמי כי הדברים הם בהחלט בגדר הלא יאומן. "אפילו אנחנו כאנשים מאמינים אמרנו שהסיכויים להצליח קלושים, וכמו שנשות בית הדסה, עשר נשים וילדים עם הרבנית לוינגר, אמרו שנעשה את ההשתדלות, כך גם בית השלום, בבית המכפלה, בבית רחל ולאה. אנחנו מאמינים בני מאמינים שזו הארץ שלנו וזכותנו לגור כאן. אין לנו ארץ אחרת ואין לאף אחד זכות לגור בכל רחבי ארץ ישראל".

"נכנסנו וראינו ניסים גדולים, ראינו את הקב"ה איתנו יד ביד. החיילים והשוטרים נכנסו ואמרו שזה דבר גדול והמקום אסטרטגי ממדרגה ראשונה. הם היו איתנו. נזרקנו על הרצפה עם מזרונים ומדף לכוס קפה ועבר עוד יו ועוד יום. השתקענו שם בתנאים לא פשוטים, אבל עם כל הקושי לא היה קשה".

ממשיכה היזמי ומספרת כי מאז כניסת היהודים לחברון בראשות הרב לוינגר לא הייתה התרחבות להתיישבות. "אנחנו חיים כמו בגטו, בונים עוד בית ועוד בית בתוך השכונות ותנועת 'הרחיבי' אמרה 'די לגטאות הללו ותחושת הגלות. אנחנו בארץ ישראל וזכותנו להתרחב, ולמרות כל ההתנכלויות והקשיים שהממשלה הערימה עליו ודברי הערבי שטען שזה לא חוקי, למרות הכול קיבלנו אישור חוקי משפטי לגור בבית השלום וזה שלנו, וכעת בונים ומשפצים דירות לתפארת. חלום שמתגשם ואומר שזה צריך להיות הכיוון של עם ישראל, להאמין שזו הארץ שלנו ומותר לנו לגור ולגאול בתים בארץ ישראל, וזה קורה וקורם עור וגידים, בית אחר בית".

להשתתפות בפרויקט של גאולת בתים בעיר חברון