גם פרטי, גם משפחה

הפורמט לא ברור, הנושא לא מחדש כלום, ובכל זאת נצמדתי למסך. שלוש הערות נוספות על 'יס מן', סדרת הדוקו-ריאליטי המרתקת של 'yes'

אבי סגל , כ"ג בחשון תש"פ

יס מן
יס מן
צילום: פיני סילוק, באדיבות yes

1.

ואפתח בחידה: מה שמה של סדרת דוקו-ריאליטי ישראלית בכיכובו של חנוך דאום, שעוקבת אחר חייהם הפרטיים של חמישה משתתפים, מוכרים יותר או פחות, תוך התמקדות בקונפליקטים ובמצוקות שהם מנסים לפתור? התשובה הנכונה היא, כמובן, 'מחוברים 2'. נו כן, העונה ההיא עם דאום וטראומות הישיבה התיכונית שלו. זוכרים? רגע, על איזו סדרה אתם חשבתם?

אם עניתם את התשובה 'יס מן', לא טעיתם. ההבדלים בין 'מחוברים' לסדרה החדשה הם בעיקר קוסמטיים. ב'מחוברים' היו חמישה סיפורים נפרדים, מצולמים בעיקר על ידי המשתתפים עצמם, בעוד ההפקה מתערבת מאחורי הקלעים ובחשאי. ב'יס מן' יש ארבעה סיפורים בלבד, פחות וידאו סלפי, והפקה שמתערבת לפני המצלמה ובמוצהר. כל היתר הוא בערך אותו הדבר, ולא במקרה חברת ההפקה 'קודה תקשורת' ואנשיה חתומים על שתי הסדרות. אז לשם מה בכלל צריך שם חדש ופורמט מעודכן? הו, זה פשוט. הסדרה 'מחוברים' הופקה בשביל 'הוט', 'יס מן' הופקה בשביל 'יס'. זה כל הסיפור.

זאת גם הסיבה שהיוצרים לא מתייחסים ברצינות רבה מדי לשינויים במוצר. לא אכפת להם שחלק מהדמויות בסדרה לועגות לחוקים החדשים ("הפורמט שלכם לא ברור", מטיחה השחקנית מגי אזרזר בקואוצ'ר הטלוויזיוני חנוך דאום). הכלל המרכזי, שלפיו מתחייבים משתתפי 'יס מן' להסכים לכל רעיון של דאום, מצטייר כגימיק חביב ותו לא. דאום עצמו משולב בסדרה פחות מהצפוי, וגם הוא מתייחס לכללים באירוניה עצמית אופיינית. וזה בסדר, כי לאף אחד לא אכפת מהפורמט החדש, כל עוד תשוחזר ההצלחה של הפורמט הישן.

2.

זה שבוע שני ברציפות ש'יס מן' מככבת במדור תרבות זה. העובדה שכותבי בשבע בוחרים לצפות בסדרה ואף לכתוב עליה - לא מעידה כנראה על העניין המיוחד שלנו בחיי בן זוגו של אסי עזר. אני טועה? לא, סביר להניח שלא. מוקד המשיכה המרכזי לצופי המגזר הוא כמובן סיפור פרידתם של בני הזוג נועה ירון ויובל דיין. בסדרה חושפים השניים בפני המצלמה את המשבר המשפחתי והאמוני ואת מערכות היחסים שלהם עם הילדים ועם עצמם. וזה מעולה ומגעיל, כלומר מעניין ולא ראוי לשידור, בדיוק כפי שכתב עמיתי שילה פריד בגיליון הקודם.

רק שכאמור, אין כאן סדרה חדשה אלא וריאציה על הישן והמוכר. הפרטיות מתה מזמן, והסוסים כבר ברחו מהאורווה שכרגע עוברת פינוי-בינוי לקראת הפיכתה לאתר הצילומים הבא של 'האח הגדול'. נדמה לי שנסחפתי קצת עם המטאפורה. לזכותה של הסדרה ייאמר – לפחות על פי תשעת פרקיה הראשונים – שבדרך כלל היא דווקא מכבדת את גיבוריה. ניכר שמשתתפי 'יס מן' קיבלו שליטה לא מבוטלת על התוכן המשודר, כך שהפרקים הראשונים נראים אפילו סטריליים עד כדי יצירת פערים בסיפור. המשברים והמטענים שגיבורי הסדרה סוחבים איתם מופיעים על המסך בצורת מפגשים ידידותיים ודיונים ענייניים, כמעט תמיד בווליום נמוך ובשילוב הומור טוב לב. לא נותר לי אלא לנחם את שילה ידידי: תתעודד, המצב בטלוויזיה עוד יהיה הרבה יותר גרוע.

3.

העונה הזכורה ביותר מ'מחוברים' הסתיימה בפירוק שתי משפחות לטובת זוגיות חדשה אחת. גם בפרקים הראשונים של 'יס מן', פירוק משפחות והרכבתן הוא נושא מרכזי משותף לכל הסיפורים. וככל שהקונפליקטים המשפחתיים מרכזיים יותר, כך הסיפור חזק יותר. אין ספק, המפיקים יודעים את מלאכתם ביצירת הזדהות ועוצמה רגשית אצל הצופה ובהצמדתו למסך. עליי זה בהחלט עובד. באתי בשביל משפחת דיין, נשארתי בשביל כל המשפחות בעולם.