משפחה מעולם אחר

ספר בראשית מציג חיי משפחה מורכבים של האבות. אין שום צורך להתאים את עולם הערכים של התנ"ך לזה של המאה ה-21

הרב חגי לונדין , כ"ג בחשון תש"פ

גם בעולמנו הפרטי אנו נושאים עינינו ומקבלים השראה וקדושה ממשפחת ישראל
גם בעולמנו הפרטי אנו נושאים עינינו ומקבלים השראה וקדושה ממשפחת ישראל
איור: יוסי שחר

מה אנחנו אמורים לחשוב ולהרגיש כשאנחנו קוראים את סיפורי המשפחה של אבותינו ואמותינו בספר בראשית? במבט ראשון אנחנו מרגישים נבוכים ממה שנדמה כטלנובלה טורקית לא מוצלחת במיוחד – מתחים בין הורים, אפליה של אחים, שנאה, כישלונות חינוכיים ועוד.

לפני תירוץ נקודתי זה או אחר, חשוב לצאת מעמדת המגננה שמנסה להתאים את עולם הערכים של ימי התנ"ך לעולם הערכים של התרבות המערבית במאה ה-21. התורה אינה באה לתאר לנו מציאות היסטורית ולא פרוזה עלילתית. תפקיד התורה הוא לפתוח לנו צוהר לעקרונות נבואיים שמתגלמים דרך עלילותיהן של דמויות שחיו עלי אדמות לפני כארבעת אלפים שנה. המשפחה התנ"כית של אבותינו ואמותינו איננה משפחה בת זמננו. מדובר במשפחה שמגלמת כוחות שונים שמרכיבים את הנפש האנושית והיהודית – כוחות שבתהליך ארוך ומורכב מוצאים את מקומם המדויק לאורך ההיסטוריה.

המסר המרכזי שאנו לומדים מסיפורי האבות אינו מסר חינוכי-פדגוגי אלא מסר נבואי שמתורגם גם לעקרונות פדגוגים בני זמננו. סיפור המאבק על ברכתו של יצחק בין יעקב לעשיו, לדוגמה, שבו רבקה מעודדת את יעקב להשיג את הברכה במה שנדמה במושגים שלנו כחוסר ישרות – צריך להיות מובן כביטוי למאבק הנצחי הקיים בין הצד האנושי המתמקד בעשייה החומרית הגסה (עשיו מלשון עשוי) ובין הצד האנושי שמצוי בעמדת ענווה ופתיחות (כדוגמת עקב הרגל). במאבק הזה לעיתים יש צורך להיאבק בדרכים שאינן שגרתיות שדוחקות באופן זמני את הכוחות הגסים, למרות בכורתם, ויחד עם זאת להיות מוכנים לשלם את המחיר, כפי שיעקב אבינו נאלץ לעשות.

לאחר שהבנו את העיקרון הזה נוכל להתמודד עם הבעיות החינוכיות הנקודתיות ולתרץ את התירוצים, הנכונים כשלעצמם, כדוגמת ההסבר שיצחק מביע את הסכמתו בדיעבד למהלך של רבקה ויעקב, מה שמעיד למפרע על ישרותו של המהלך גם בקריטריון מוסרי בן זמננו.

לימוד פשט הפסוקים הוא כמובן הבסיס, אולם יש ליזהר לא להתמקד בו באופן בלעדי. לימוד פשט לבדו עלול להביא לפשטנות. הפשט הוא הבסיס להבנת הדרש, הרמז והסוד של התורה, ואלה הם העיקר. המסר שעולה מכל פסוקי התורה הוא מסר אחד – יש אלוקים! המציאות מפותלת ומלאה סיבוכים, אולם בסופו של דבר הכול זורם לעולם מוסרי וערכי יותר ויותר.

בתוך המציאות האישית והמשפחתית המסובכת שאנו חיים בתוכה, אנו לומדים על משפחה מופלאה, משפחה מעולם אחר, שמלמדת אותנו שתמיד יש תקווה.

גם בעולמנו הפרטי המלא בסכסוכים ובתהיות, במתח בין אבות לבנים, בתחרותיות בין אחים, בחלומות, באכזבות ובמוות – אנו נושאים עינינו ומקבלים השראה וקדושה ממשפחת ישראל, מהעם הפלאי שאנחנו חלק ממנו, שמעניק לאנושות כולה את התובנה החשובה מכול: "בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ". יש אלוקים בשמיים ובארץ שלנו, מישהו אוחז בידנו ומוביל אותנו בדיוק למקום שאליו אנחנו צריכים להגיע. יהיה טוב.

***

לשאלות ומכתבים למדור: ofralax@gmail.com