יעקב טסלר
יעקב טסלרצילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה) מקדם הצעת חוק לפיה יתאפשר לבעלי דירות להוסיף חדר ממ"ד בהליך מהיר ובפטור בהטלים ומהליכים בירוקרטיים ואחרים.

במהלך דיון במליאת הכנסת ביום רביעי האחרון בנושא המחסור החמור במיגון ביישובי הדרום, אמר ח"כ טסלר כי האירועים הביטחוניים בדרום הארץ ובעוטף עזה הציפו שוב את הבעיה החמורה והקשה של תושבי הדרום - העדר מיגון למקרי חירום.

"אני עצמי תושב העיר אשדוד", אמר ח"כ טסלר, "וחוויתי יחד עם כל תושבי העוטף את מתקפות הירי מעזה. באשדוד קיימות שכונות רבות שבתיהן נבנו לפני עשרות שנים, וברוב הדירות בשכונות אלו אין חדר מוגן! קשה להאמין, אבל זו המציאות: בנינים רבי קומות, דירות המאוכלסות במשפחות ברוכות ילדים, או במבוגרים, וחלקם הגדול ללא ממ"ד!

"וכשיש מצב חירום כפי שחווינו זה עתה, נאלצות המשפחות, ילדים ומבוגרים, לרוץ למיגונית רחוקה מדירתם. חלקם מסתתרים בחדרי מדרגות, חלקם נדחפים יחד למיגונית בודדת והפאניקה גדלה והולכת עם כל אזעקה שנשמעת. עצם היציאה מהבניין והניסיון להגיע למקלט ציבורי מסכנת את חיי האזרחים ועבור קשישים ובעלי נכויות אינה אפשרית כלל. זה נשמע לכם סביר? הרי זו הפקרה של אזרחים!"

ח"כ טסלר ציין בפני חברי הכנסת כי לא רק באשדוד המצב כה חמור וכי מנתוני פיקוד העורף עולה כי במרחק קילומטר מהגדר ישנם 413 בתי אב ללא ממ"ד, במרחק של 1 עד 4 קילומטר ישנם ב-4,250 בתים ללא ממ"ד, ובמרחק 4 עד 9 קילומטר ישנם 12,160 בתים.

"אני הרי לא מחדש כאן דבר" אמר ח"כ טסלר. "העדר חדרים ממוגנים ידוע לממשלה וידוע לכולנו. ובמהלך השנים האחרונות גובשו כמה וכמה תכניות שעיקרן עידוד בניית חדר מוגן לכל דירה כזו. לדוגמא התכנית תמ"א 38, הייתה אמורה לצמצם בתקופה קצרה, את מספר הדירות חסרי המיגון. התכנית עודדה רבים להוסיף באופן יזום מרחב מוגן לדירתם. אך לצערי הרב, לאחרונה פורסם כי תכנית תמ"א 38 תוקפא. ההחלטה להקפיא התכנית נעשתה ללא הצגת תכנית חלופית וללא פתרון אחר לבעיית המיגון.

אמנם, בחסדי שמים, בסבב האחרון לא היו הרוגים ולא נפגעים בנפש, אבל אין סומכים על הנס ואסור לנו לחכות יותר! למה נחכה? להרוגים נוספים חלילה? לפצועים חדשים? הרי לא יתכן שנתעורר ונמצא פתרונות רק אחרי שנשלם מחיר יקר מכל!"

בנאומו הסביר טסלר כי ממשלת המעבר מקשה עליו לקדם את הציעת החוק. "לצערנו, אנחנו בכנסת בתקופת מעבר. אין חקיקה ואין הליכים פרלמנטריים. הגשתי הצעת חוק שעניינה אישור הוספת ממ"ד בהליך מהיר ובפטור בהטלים ומהליכים בירוקרטיים ואחרים. מטרתי בהצעת החוק לפשט עד למינימום את הליך הוספת החדר המוגן ולעודד את האזרחים ליזום זאת ללא חשש מתהליך ארוך ומסורבל.

"זו הדרך היחידה, המהירה, הזולה, והטובה ביותר, למיגור התופעה של מחסור במיגון!", חתם את דבריו.