מוחמד בכרי
מוחמד בכריפלאש 90

בית המשפט המחוזי בלוד יקיים היום (ראשון) דיון בתביעתו של לוחם צהל נסים מגנאג'י נגד יוצר הסרט ג'נין ג'נין מוחמד בכרי. זוהי הפעם השנייה שבה הנושא מגיע למחוזי.

כזכור, הסרט ג'נין ג'נין יצא ב-2002 והציג טענות לטבח בידי חיילי צה''ל. הסרט הציג בין היתר טענות על ירי ישיר בנשים וילדים, ואף שימוש בטנק כדי לדרוס אזרחים חפים מפשע.

בתביעה הראשונה קבע בית המשפט העליון כי הסרט מהווה לשון הרע אך דחה את התביעה לאור העובדה שהחיילים התובעים לא הופיעו בסרט.

בית המשפט העליון אמר: ''בסרט יש הצגה חד ממדית, מסולפת וכוזבת של עובדות, כולל טענות שקריות ומצגי עובדות מסולפים ומעוותים של גורמים עוינים''

היועמ''ש דאז מזוז הצטרף להליך הערעור וטען בפני העליון כי לשיטתו קיימת ללוחמים תביעת לשון הרע אישית הן בשל השתייכותם לקבוצת לוחמים מוגדרת שהשתתפה בלחימה והן בשל התיאור הקונקרטי של המעשים. אולם, הערעור נדחה מטעמים פרוצדוראליים – הקושי לזהות את הדברים עם חייל פלוני או אלמוני שהשתתף בקרב. העליון קבע כי התוצאה אליה הגיע ''מעוררת תחושה של אי נחת'' ובמקרה הקונקרטי ''התוצאה קשה היא בשל עוצמת דברי הבלע''.

לאחר מכן ולאור פניות רבות, החלטת היועמ''ש ויינשטיין הייתה כי לנוכח מדיניות התביעה העקבית ורבת השנים בקשר לנקיטת הליכים פליליים בגין פרסום לשון הרע, לא תיפתח חקירה פלילית נגד התובע. הסרט הוקרן מאז באוניברסיטת ת''א, בסינמטק זכרון יעקב, באוניברסיטה העברית ובמכללת בית ברל.

לאחר שהתביעה הראשונה נדחתה כאמור, הגיש סא''ל (מיל.) נסים מגנאג'י אשר לחם בקרב בג'נין ומופיע בסרט תביעה חדשה. ב2017 פנה הרמטכ''ל גדי אייזנקוט פנה ליועמ''ש מנדלבליט בבקשה לסיוע: בעקבות בקשתו של אייזנקוט, הצטרף היועמ''ש מנדלבליט כצד להליך, והיום ישמעו העדויות במשפט.

בצעד חריג החליט ראש השב"כ לשעבר בזמן האינתיפאדה השנייה וסגן שר הביטחון בהווה, אבי דיכטר, להגיע לדיון ולהביע את תמיכתו בלוחמים.

דיכטר אמר, ''הסרט 'גנין ג'נין' הוא סרט אנטישמי, שיקרי, מכפיש ומעוות. בתי המשפט קבעו מספר פעמים כי מדובר בסרט המוציא את דיבתם של חיילי צה''ל רעה ומהווה לשון הרע. משפנו אלי הלוחמים לסייע להם במלחמה שלהם, הפעם נגד הטרור הקולנועי שפגע בהם ובמדינה, החלטתי להתייצב לצידם. במדינת ישראל, חיילי צה''ל לעולם לא יצעדו לבד. הם החוסן שלנו, הם המצפון שלנו, וטוהר הנשק שלהם הוא גם המצפן שלנו, ולכן אנחנו מגבים אותם. ידעו חיילינו, בסדיר ובמילואים, שאנחנו נעשה כל מה שאפשר במסגרת החוק, כדי שהסרט ״ג׳נין ג׳נין״ יוקע כאנטישמי וייאסר להפצה''.

ח"כ יועז הנדל (כחול לבן) מסר, "מגיע היום לבית המשפט כדי להביע הזדהות עם אחינו הלוחמים ששירתו בחטיבה 5, שעד היום נאבקים על שמם הטוב אחרי סרט שקרי שיצר מוחמד בכרי. חיילי חטיבה 5 נלחמו ואיבדו חברים במבצע "חומת מגן" במסגרת תפקידם כדי להגן על הבית ולהלחם בטרור המתאבדים שיצא מג'נין. הכפשת חיילי צה"ל היא תופעה שאסור להשלים איתה. חופש הביטוי של יוצרי הסרט ואחרים הוא חשוב, אבל אסור שיהפוך לחופש לשקר. מצפה מבית המשפט להוכיח לעולם שהצדק עימם, עימנו, ושהאמת תצא לאור".

עו''ד ישראל כספי שלחם בג'נין, ממובילי המאבק של הלוחמים, אמר, ''המאבק שלנו נגד סרט הבלע ג'נין ג'נין, שהוא לא פחות מעלילת דם נגד צהל, נדינת ישראל ולוחמי צהל והמשפחות השכולות, הוא לא מאבק שלי או של לוחם אחר. זהו מאבק של מדינת ישראל כולה. אנחנו מצפים להתגייסות מלאה של מערכת הביטחון ולהבנה מצד המערכת המשפטית כי הגיע הזמן לשים סוף לסאגה הזו. לא ייתכן שבמדינה מתוקנת יתאפשר לאדם להכפיש את חיילי צה''ל, ולשקר ולהעליל עליהם באופן חופשי".

לדבריו, "מוחמד בכרי שיתף פעולה עם אויבינו, קיבל כסף מהרשות הפלשתינית לעשיית הסרט, ומי שעשו את הסרט בפועל זה מחבלים שלחמו נגדנו כולל המחבל איאד סמודי, שנהרג בהיתקלות עם כח צהל מיד אחרי שהפיק את הסרט, ובביתו נמצאו כ- 14 מטעני חבלה. שום מדינה בעולם לא שולחת את לוחמיה לקרב, ולאחר מכן מתירה להקרין עליהם סרט שעשו איביה, שמתאר את חייליה כפושעי מלחמה, רוצחים ונאצים. אנחנו מצפים שהיועץ המשפטי לממשלה שהצטרף לדיון, יפעל בכל כוחו לניצחון צהל ולוחמיו במשפט. אנחנו נמשיך להיאבק עד שהסרט ייאסר להפצה''.

סא"ל (מיל') אריה קדוש, מג"ד הסיירות בחטיבת המילואים (חטיבה 5), מסר ''הייתי מפקד גדוד הסיירות של חטיבה 5 בקרב בג'נין. בית המשפט צריך להרשיע את בכרי בהוצאת דיבה על ניסים מגנגי שנראה בסרט ג'נין ג'נין, ולפסוק כי אסור להקרין את הסרט בשל היותו שקרי. אנחנו קוראים לרשות השופטת במדינת ישראל לעשות צדק. בית המשפט צריך לפסוק ולהציב גבולות למושג " חופש הביטוי ". לא ניתן לשקר ולהוציא דיבה בשם חופש הביטוי''.