בנימין נתניהו
בנימין נתניהוPhoto by Hadas Parush/Flash90

בג''ץ דחה היום (א') את העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון שדרשה להורות על הפסקת כהונת ראש הממשלה נתניהו.

העתירה הוגשה לנוכח חומרת המעשים המיוחסים לראש הממשלה בכתב האישום ונוכח מה שמגדירים בתנועה "הפגיעה הקשה שהיוותרותו של נתניהו בתפקידיו המיניסטריאליים צפויה לגרום לאמון הציבור ברשויות השלטון, בתקינות פעולתו ובטוהר המידות בו".

בתנועה ציינו כי העתירה מוגשת בהלימה לפסיקת בית המשפט והנוהג החוקתי שהתגבש בנושא ב- 25 השנים האחרונות.

בעתירה, דרשה התנועה לאיכות השלטון כי נתניהו יתפטר מתפקידו כראש ממשלה, וכן יממש את סמכותו ויפעל בהתאם להלכה שקבע בית המשפט בעניינם של השר דרעי וסגן השר פנחסי, ויעביר את עצמו מתפקידיו כשר. בנוסף, דורשת התנועה כי בית המשפט יורה לממשלת ישראל למנות ממלא מקום לראש הממשלה מבין השרים.

לחילופין, ביקשה התנועה כי ראש הממשלה יכריז על נבצרותו הזמנית, לפי חוק היסוד. אם לא יעשה כן, טענה התנועה, יהיה על היועץ המשפטי לממשלה להורות לו להכריז על נבצרותו. כל זאת, לאור חוסר הסבירות הקיצוני בהחלטתו של רה"מ שלא להתפטר מתפקידיו, לאור הלכותיו ארוכות השנים של בית המשפט העליון בעניין מינוי בכירים בשירות הציבורי.

כאמור, בג"ץ הדף את העתירה בטענה לאי-מיצוי הליכים. "דין העתירה להידחות על הסף מחמת אי-מיצוי הליכים", כתבו השופטים.

לדבריהם, "החלטת היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה פורסמה לפני כשלושה ימים. משפורסמה ההחלטה, היה על העותרת לפנות בעניין פעם נוספת למשיבים – ולא להסתפק בפנייתה המוקדמת אליהם מספר ימים לפני שהוחלט על הגשת כתב אישום".