הרב קנייבסקי והרב אדלשטיין: "על היהודים באירופה להצפין את עצמם"

במכתב ששלחו הרב חיים קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין, רבני הזרם הליטאי, לרבני ועידת אירופה המתכנסים בימים אלה בז'נבה הם קוראים ליהודי אירופה "לא להתבלט בדבריהם ובמעשיהם" בגלל ריבוי מקרי האנטישמיות.

בפתח המכתב, שאותו הקריא נציג הרבנים בועדה המתמדת ועורך יתד נאמן ישראל פרידמן, מחזקים גדולי ישראל את הרבנים המחזיקים את הקהילות בגולה ומשבחים אותם.

בהמשך כותבים הרבנים אדלשטיין וקנייבסקי: "והנה בעת הזאת כאשר נתרבו מקרי אנטישמיות בהרבה מקומות, על היהודים להצפין עצמם ולא להתבלט בדבריהם ובמעשיהם, וכמאמרם הוי קבל וקיים".

עוד מוסיפים הרבנים: "ועל הרבנים לעורר ולהשפיע על הציבור לקבוע עתים לתורה, ולהרבות שיעורי תורה בכל מקום ובכל שעה, שכל הציבור יוכל להשתתף בשיעורים, וגם לקבוע זמן ללימוד בספרי יראה ומוסר דבר יום ביומו, וזה ישפיע על כל ההנהגה לקיום כל התורה ולחיים טובים ומאושרים".

"וחשוב מאד להשתדל ולפעול בכל מה שאפשר לשמירת כבוד המתים ובתי העלמין בכל אתר ואתר, ומן הראוי להתייצב בפני השלטונות ולהתחנן בפניהם על זאת ולהשתדל בכל דרכי ההשתדלות האפשריים, אך כמובן צריך שהכל יהיה בדרכי נועם ובלא התגרות".

נושא מרכזי בהתכנסות הרבנים הוא נושא הגיורים ועל כך כותבים הרבנים אדלשטיין וקנייבסקי: "ועל אודות הגיורים יש לעורר ולהזכיר את הידוע לגייר רק על ידי בית דין קבוע וחשוב, ולקבל רק גירי אמת שהתגיירו בבתי דינים כאלו כפי שכבר הורו בעבר".