מאוריציוס
מאוריציוסצילום: ISTOCK

הם לא פלסטינים, אז זה קצת פחות מעניין את הקהילה הבינלאומית, אבל יוצאי איי צ'אגוס החיים כיום במאוריציוס מוחים בתוקף על הכיבוש הבריטי המתמשך באדמותיהם ההיסטוריות.

השבוע אמורה היתה בריטניה לפנות את האיים שבשליטתה לפי החלטת האו"ם, אך היא מסרבת לעשות זאת, בטענה שאיים אלו מעולם לא היו שייכים למאוריציוס השכנה ולכן אין לה כל זכות לתבוע את הריבונות עליהם.

בעבר שלטה בריטניה במאוריציוס שהיתה קולוניה בריטית במשך שנים רבות. לפני 54 שנים החליטו הבריטים להפריד מנהלית בין מאוריציוס ואיי צ'אגוס ובהמשך העניקה עצמאות למאוריציוס, כשהיא משאירה לעצמה את השליטה באיי צ'אגוס. מספר שנים מאוחר יותר גורשו תושבי איי צ'אגוס ופונו למאוריציוס.

בשנים האחרונות החליטו יוצאי איי צ'אגוס לדרוש את החזרת האדמות שלהם וממשלת מאוריציוס הצטרפה לתביעתם. הצבעה שהתקיימה בנושא בעצרת הכללית של האו"ם החליטה להכיר בזכותה של מאוריציוס לקבל את האיים בחזרה לידיה, אך הבריטים שהקימו שם בסיסים צבאיים, וגם החכירו חלק מאדמות האיים לצורך הקמת בסיסים אמריקאים על גביהם אינם מוכנים להכיר בהחלטת האו"ם. לטענתם, הם שילמו לאי מאוריציוס סכום של שלושה מיליון לירות שטרלינג, ורכשו את האיים בכסף מלא.

אתמול הפגינו כמה מאות מיוצאי צ'אגוס במאוריציוס, והביעו מחאה ואכזבה עמוקה מכך שבריטניה לא כיבדה את החלטת האומות המאוחדות.

מי שהצטרף לדרישת יוצאי צ'אגוס הוא לא אחר מאשר ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת הלייבור הבריטית, הטוען כי בריטניה חייבת להחזיר את האיים לידי מאוריציוס, כסמן וכדוגמה ליחס המכבד של בריטניה לחוק הבינלאומי.