מעצר. אילוסטרציה
מעצר. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

לאזרח הפשוט היתקלות עם חקירה פלילית אינה דבר מוכר, לעיתים רבות נסיונו מתבסס על שמועות או צפייה במהדורת החדשות.

חקירה משטרתית אינה נעימה, מטרת החקירה הינה לחלץ ראיות מפי החשוד או אף הודאה באשמה.

ההליך הפלילי מתחיל עוד בשלב החקירה במשטרה, לאור מטרת החקירה, לא תמיד מציעים החוקרים לחשוד לממש את הזכויות המוקנות לו ע"פ חוק. תרגילי החקירה של המשטרה, גם אם לעיתים אינם הוגנים, מותרים ע"פ הדין.

תפקידו של עורך דין פלילי הינו לשמור על זכויות של האדם החשוד בפלילים, בעת מעצרו ובמהלך חקירותיו במשטרה. הדבר מקבל משנה תוקף, כאשר לגרסה הראשונה של עצור בחקירה יש משמעות מרחיקת לכת המשליכה על גורל ההליך הפלילי כולו.

לעיתים, לאחר שיחה עם החשוד בפלילים ובחינת סבירות גרסתו לחשדות, עו"ד פלילי מנוסה ימליץ לשמור על "זכות השתיקה" המוקנית לו ע"פ חוק, כדי שלא ימסור דבר אשר עלול לסבך אותו. רבים מהחשודים אשר נחקרים במשטרה אינם מודעים לזכות זו, או אינם מבינים את משמעותה בפועל.

עורך דין פלילי מקצועי, ידאג לבקר את החשוד לפני כל חקירה ולייעץ לו, גם בבית המעצר.

כיצד לבחור עורך דין פלילי?

בחירת עו"ד פלילי נעשית במרבית המקרים תחת לחץ, שכן החשוד נלקח לחקירה ונעצר לעיתים באישון לילה. המשפחה נמצאת בחוסר וודאות, שוכרת את שירותיו של עורך דין מבלי לערוך בירורים אודות הנסיון שיש לו בתחום הפלילי.

יודגש, עורך דין פלילי מנוסה יבצע בנחישות ובמקצועיות, את כל הפעולות אשר יש בהם לזרז את שחרור החשוד ממעצר, פעולות שעורך דין שאינו מיומן בהליך הפלילי כלל אינו מודע להם.

למשל, לאחר מעצרו של חשוד, וטרם ההחלטה להמשיך את מעצרו עד להבאתו לדיון הארכת מעצר בבית משפט, ניתן לשכנע את קצין המשטרה לשחרר את החשוד ממעצר בתנאים מגבילים.

לא מעטים הם המקרים בהם עצורים מובאים לדיון הארכת מעצר בבית המשפט, כאשר מתברר כי המשטרה מבקשת לשחרר את החשוד בתנאים מגבילים, וניתן היה לחסוך את הבאתו לבית המשפט ואת הלינה בבית המעצר.

חשיבות של עורך דין פלילי בשלב הארכת מעצר בבית המשפט

לאחר מעצרו של חשוד ע"י קצין המשטרה, מובא הוא לדיון בפני שופט לשם הארכת מעצרו לתקופה נוספת מעבר ל-24 שעות.

בדיון הארכת המעצר מבקשת המשטרה להאריך את המעצר של החשוד לתקופה נוספת, זאת בשל עילות מעצר הקבועות בחוק, כגון: שיבוש הליכי חקירה ע"י החשוד, מסוכנות לציבור ועוד.

בית המשפט לא יאריך את מעצרו של החשוד לתקופה נוספת במידה וקיימת חלופת מעצר אשר יכולה לשמור כי החשוד לא ישבש הליכי חקירה ולא יהווה סכנה לציבור.

תנאי מוקדם להארכת מעצר של חשוד, הינו קיומו של חשד סביר כי החשוד עבר עבירה, חוקרי המשטרה מציגים לבית המשפט ראיות חסויות במעמד צד אחד, אשר לדעתם יש בראיות לקשור את החשוד לביצוע העבירה המיוחסת לו.

עו"ד פלילי מקצועי ידאג לשאול את חוקר המשטרה שאלות לגבי הראיות שיש למשטרה כנגד החשוד, עורך דין מנוסה ידע האם יש בראיות אשר הוצגו לבית המשפט לקשור את החשוד לעבירה המיוחסת לו ואם לאו. במקרה שבית המשפט מחליט על הארכת מעצר של החשוד למספר ימים, ישנה אפשרות להגיש ערר על ההחלטה לבית המשפט המחוזי, אשר מוסמך לבטל את החלטת המעצר או לאשר אותה.

עו"ד גיא קמרי הינו בעל תואר עם התמחות במשפט פלילי וקרימינולוגיה. קמרי משרד עורכי דין פלילי בעל ניסיון רב במתן ייעוץ לחשודים בחקירת משטרה בייצוג חשודים ונאשמים, וניהול הליכים פלילים מורכבים בכל הערכאות בארץ : בתי משפט השלום, המחוזי והעליון.